Biermerken kunnen duurzamer, Gulpener winnaar
20-10-2016 (11:19) - Marketing
Rank a Brand deed onderzoek naar de duurzaamheid van biermerken. De merkenvergelijker kwam tot de conclusie dat er nog veel winst te behalen valt, hoewel het al wel de goede kant op gaat. Gulpener werd net als vorig jaar beoordeeld als meest duurzame biermerk.

vooruitgang
Als het aankomt op de relatieve uitstoot van broeikasgassen, is Brand topscorer met minder dan 5,5 kg CO2e per liter bier. Ook de andere C-label merken laten behoorlijke prestaties zien wat betreft het rapporteren en terugbrengen van de uitstoot van broeikasgassen. Over het watergebruik wordt voldoende gerapporteerd en op dit vlak presteren de merken goed. Ook zijn de merken bezig met het verminderen van de milieu-impact van verpakkingen en afval. Het meeste terrein valt duidelijk te winnen met het gebruik van duurzamere ingrediënten. Geen van de merken, behalve Gulpener, haalt hierop een hoge score.
underachievers
Zes merken werden gewaardeerd met een D-label: Warsteiner, Alfa, Guinness, Bitburger, Palm en Grolsch. Deze merken hebben wel al laten zien duurzaamheid mee te nemen in hun bedrijfsvoering, maar er moet nog veel gebeuren. Bij merken als Bavaria, Duvel en Leeuw Bier is er flink wat werk aan de winkel. Zij kregen een E-label.
Bekijk het hele onderzoek hier