
Resultaat DPG Media nagenoeg gelijk ondanks stijgende kosten
In 2024 behaalde DPG Media een omzet van 1,73 miljard euro. Die omzet steeg met 2,5%, maar door hogere kosten voor onder andere salarissen, distributie en digitale ontwikkelingen bleef het bedrijfsresultaat ongeveer gelijk.
Hogere kosten, waaronder een stijging van de loonkosten (+5,7%), distributiekosten (+13%) en kosten voor de digitale ontwikkeling, neutraliseerden de omzetstijging. Het resulteerde in een vergelijkbaar resultaat als het voorgaande jaar. De EBITDA bedroeg 348 mio (-1%). Het resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten kwam uit op 185 mio (-3,6%).
DPG Media verkocht eind november haar Deense activiteiten Berlingske Media aan het Noorse mediabedrijf Amedia. Dankzij de meerwaarde uit de verkoop en de sterke vrije cashflow was de balans van de groep aan het einde van 2024 nagenoeg schuldenvrij.
Volgens Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, was 2024 financieel wederom een sterk jaar. "Alle bedrijfsonderdelen presteerden goed. Vooral de bijzonder goede resultaten van onze radiozenders en online services vielen op."
Nieuwsmedia
Het digitale gebruik en de totaal betaalde oplage van de nieuwsmedia groeiden licht met 1%. Het aantal digitale abonnementen groeide met 12%. Bij de tijdschriften maakten Donald Duck en Libelle een sterk jaar door. De magazines weten zich, tegen de trend in, elk jaar weer goed staande te houden. De totale omzet uit de publishingactiviteiten groeide met 1%.
Radio
Het marktaandeel van de radiozenders steeg in Nederland met 12% naar 28,7%. Deze groei werd vooral aangejaagd door de sterke prestatie van JOE. In België steeg het marktaandeel van de radiozenders naar 41,7%. Door dit goede resultaat bij onze luisteraars steeg de advertentieomzet met 15%.
Televisiemarkt
In 2024 groeide het aantal gebruikers van de streamingdiensten van DPG Media met 8%. De VTM-zenders behielden daarnaast een stevig marktaandeel van 36% in lineaire televisie. De transformatie van het televisiekijken zette fors door met een dalende live kijkdichtheid op televisie tegenover een verdere groei in het gebruik van streamingdiensten. Desondanks groeide de omzet uit de video- en televisieactiviteiten met 1%.
DPG Media vroeg in de zomer een vergunning bij de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt aan, om de voorgenomen overname van RTL Nederland, die in december 2023 werd aangekondigd, te mogen afronden. De beoordeling van deze aanvraag is nog in behandeling en het proces bij de ACM is nog niet afgerond.
Online services
De digitale marktplaatsen en vergelijkingssites, samen de online services, groeiden in bereik, gebruik en omzet. Vooral Independer, de automotive sites en energievergelijkers in beide landen maakten een heel goed jaar met stevige groei door. De totale omzet uit Online Services groeide met 6%.
Verder investeren in de digitalisering
Volgens Erik Roddenhof zal DPG Media niet stilzitten op het gebied van digitalisering: "We investeren om onze merken vooral digitaal te laten groeien, terwijl we onze offline media blijven koesteren." DPG Media zal de komende 3 jaar meer dan 400 miljoen euro investeren in haar digitale ontwikkeling. "Zo zullen we investeren in onze apps en sites om het aanbod verder te verrijken en de gebruikerservaring continu te verbeteren."
Op het vlak van digital storytelling is wil het mediabedrijf vooruitgang boeken. "We zullen ook verder investeren in het eigen advertentiesysteem Ad Manager en dit uitbreiden met nieuwe videoadvertentieproducten. We ontwikkelen nieuwe AI-gedreven tools die onze medewerkers in hun dagelijkse werk ondersteunen."
Eerste journalistiek jaarverslag
DPG Media heeft afgelopen jaren geïnvesteerd in haar ESG-beleid en rapporteert daar uitgebreid over in het jaarverslag van 2024. Onderdeel daarvan is het nieuwe journalistieke jaarverslag dat vanaf dit jaar bij het reguliere jaarverslag wordt gevoegd.
Erik Roddenhof: "Meer dan ooit geloven we in het belang van een vrije en onafhankelijke pers in een maatschappij die overspoeld wordt door nepnieuws en desinformatie. We vinden het belangrijk om zo transparant mogelijk te zijn over hoe onze redacties functioneren, hoe hun onafhankelijkheid geborgd wordt en wat de impact van hun werk is. Het begin van een belangrijke, goede en nieuwe traditie."
In het nieuwe jaarverslag rapporteert DPG Media dit jaar ook voor het eerst over haar ecologische voetafdruk en de stappen die het neemt om die te verminderen. Dankzij het verduurzamen van het eigen wagenpark en het gasvrij maken van de drukkerij in Amsterdam daalde de CO2-uitstoot met 12% (in scope 1 & 2) ten opzichte van het voorgaande jaar.
Onzekere tijden
Volgens uitvoerend voorzitter van DPG Media Christian Van Thillo is het lastig om een goede voorspelling voor 2025 te maken: "De wereld om ons heen is afgelopen maanden drastisch veranderd en de markten waarin wij actief zijn transformeren ook snel verder. De onzekere economische en geopolitieke ontwikkelingen, de groeiende macht van de big tech platformen, de stuitende ontwikkelingen op sociale media en de opkomst van AI stellen ons voor grote uitdagingen, maar we hebben een sterke onderneming en een heldere strategie om onze media toekomstbestendig te maken in een digitale wereld. Elke dag bereiken we miljoenen mensen met lokaal gemaakte media. Het is onze grootste kracht en daar bouwen we op verder. We hebben vertrouwen in onze strategie, zetten de koers door en blijven investeren in digitalisering van onze merken."