
Appen met Hafida Abahai
Na een sabbatical koos Hafida Abahai ervoor haar eigen gelijknamige PR-bureau op te richten. De oud-CEO van Weber Shandwick Nederland vertelt hoe ze tot deze stap is gekomen. Maar ook legt ze uit hoe ze altijd inspiratie vindt, wat haar mooiste klus is geweest, haar beste trendvoorspelling, én haar aanraders voor Parijs.
Hi Hafida. Charlie hier van FONK.Gefeliciteerd met de lancering van je eigen PR-bureau!
Was het spannend? De bekendmaking?
Dank je wel! Nou toch wel! Ondanks 20 jaar ervaring bij gerenommeerde pr & marketingcommunicatiebureaus is zelf je bureau bekend maken heel spannend, maar voelt ook heel goed. De reacties waren ontzettend leuk en positief!
Snap ik! En fijn altijd, positieve reacties
Je hebt inderdaad veel ervaring, ook als CEO. Als je terugkijkt, wat is een klus waar je nog steeds trots op bent?
Dat zijn er best een paar, maar een daarvan was de campagne (uit 2019) die we voor Andrélon mochten doen voor de lancering van een nieuwe productcollectie. Daar hadden we oa een content creator voorgesteld met een hijab. Andrélon durfde (in die tijd) die pioniersrol aan en zo werd het de eerste campagne in Nederland van een haarverzorgingsmerk met een moslima in de hoofdrol waarin haar niet te zien was. De abri’s waren door heel Nederland te zien. Best baankbrekend, en de campagne ontving ongelooflijk veel positieve respons. Daar ben ik enorm trots op.
Cool om zo’n mooie doorbraak te creëeren. Ook gaaf als een bedrijf als Andrélon daar in mee wilt gaan.
Wat is een belangrijk leermoment geweest tijdens je carrière?
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik geen ‘ondernemer’ was en dat mijn skills vooral goed uitkwamen in loondienst. Het tegenovergestelde is waar. Ik ben al die jaren bij bestaande bureaus juist ook heel ondernemend te werk gegaan en ben er achter dat bouwen mijn grootste kracht is. Het bouwen van teams, het uitbreiden van business, het bekend(er) maken van merken. Daarom voelt het ook goed om nu mijn eigen bureau op te zetten en te ondernemen onder mijn eigen voorwaarden, passies en waarden.
Mooi inzicht, klinkt als een goede volgende stap om je eigen PR-bureau op te zetten.
Meer over je werkwijze, wat doe je als je even totaal geen inspiratie hebt?
Mijn vrienden en oud-collega’s zullen kunnen beamen dat ik niet snel inspiratieloos ben hahaha. Maar: lezen en luisteren van alles wat los en vast zit, heel veel naar musea, reizen, alleen op city trip naar Parijs, social media, met vrienden uit het vak praten, en juist ook dingen lezen, luisteren waar je niet in geïnteresseerd bent om een breed perspectief te houden.
Haha, wat een eerlijk antwoord. Maakt het wel makkelijker, een eigen bureau. Ben je tijdens je sabbatical ergens naartoe gereisd?
Nee, of tenminste…niet echt. Mijn sabbatical was niet ‘traditioneel’ in de zin van een lange (wereld)reis maken. Mijn man en ik zaten op dat moment middenin een lange verbouwing van het huis waar we nu wonen. Dat werd een paar maanden mijn fulltime job tot na de verhuizing. Een levensproject, ook met veel voldoening. Daarna hebben we met ons zoontje een reis van een paar weken gemaakt door Bali. Bij terugkomst had ik weer ‘head space’ om rustig na te denken over mijn volgende stap, al wist ik al wat langer dat een eigen bureau een logische volgende stap voor mij zou zijn. Uiteraard ben ik wel heel vaak in mijn lievelingsstad Parijs geweest tijdens mijn sabbatical, een stuk of 4x. Maar dat deed ik al heel vaak.
Wat is je lievelingsplek in Parijs? Ik was er afgelopen weekend nog! Hidden gems mag je natuurlijk hidden houden
Wat niet! Ik probeer elke keer dat ik er ben in een ander hotel te slapen en in een ander arrondissement. Gek genoeg kan ik dus niet zo, hop, m’n allerlievelingsplek noemen omdat ik er zo vaak kom. Maar ik geef je een top 3.
La Bourse de Commerce: de oude graanopslag van Parijs, een prachtig rond gebouw met veel geschiedenis, herontworpen door de bekende architect Tadao Andao. Met telkens als je gaat een nieuwe toonstelling met waanzinnige moderne kunst.
Fondation Alaïa: het voormalige huis/atelier van een van mijn favoriete mode-ontwerpers, (wijlen) Azzedine Alaïa. Het is nu een ruimte waar zijn iconische stukken worden tentoongesteld.
en tenslotte Maison Sota: een geweldig Japans-Frans fusion restaurant in een omgebouwde garage
Wat is jouw favoriet in Parijs?
Leuke lijst, ze gaan op de lijst voor de volgende keer! Er is zo veel te zien.
Restaurant Jones: heel lekker eten, leuke buurt en hele goede authentieke sfeer!
Musée de L’Orangerie: heeeel vroeg gaan, dan heb je de lelie-kamer voor jezelf
Rue du Nil: lief straatje voor koffie, bakker, groenteboer, slager en visboer
Puntje 2 & 3 kan ik absoluut beamen, eens! Restaurant Jones gaat op de lijst!
Haha dat voelt goed, iets on-ondekt aanraden!! Maar even terug naar PR. Heb je een soort gouden regel, die je altijd wilt opvolgen?
Ik heb - uit eigen ervaring - altijd geroepen dat je moet doen waar je blij van wordt en je intuitie je ingeeft. En daar dan vervolgens wel vol voor gaan en hard werken. Op basis daarvan heb ik bijna alle beslissingen in mijn leven genomen. Het continue vernieuwende van het PR vak draagt daar voor mij aan bij, bezig zijn met de wereld om je heen, wat mensen bezig houdt, trends die elkaar opvolgen. Ik vind het ongelofelijk interessant om met die inzichten iets te creëeren. Ik heb niet voor niets Algemene Sociale Wetenschappen (waaronder consumentenpsychologie) gestudeerd. Dat zat er al vroeg in.
Een wat aparte combinatie algemene sociale wetenschappen en een pr-bureau, maar nu snap ik de link! Is er een trend die je (naar jouw idee) hebt voorspelt?
Ik weet niet of ik mezelf zoveel credits zou geven (geen valse bescheidenheid hoor) maar ik was er bijvoorbeeld heel vroeg bij als het gaat om de opkomst van beautybloggers, de voorlopers van de huidige influencers (zoals destijds Mascha van Beautygloss). Ik zag, samen met een enkel ander bureau, de enorme potentie. We hebben het nu over 2006, een tijd ver voor de opkomst van social media. Ik moest in die tijd klanten overtuigen waarom het een goed idee was om hen producten te sturen om uit te proberen in ruil voor content.
Dat kan je wel een goede trend voorspelling noemen haha. Dit is denk ik een van de belangrijkste marketingstrategieën geworden van nu! Welke celebrity zou je nog wel eens een pakketje op willen sturen? Als iedereen zou mogen
Ja! Mascha heeft dat nog eens benoemd in een van haar boeken, en ook Cynthia van MissLipgloss (ook een van Dan zou ik het mijn goede en hardwerkende vriend, modeontwerper en bruidscouturier, Edwin Oudshoorn gunnen dat hij nog eens gedragen wordt door een Kim K of Selena Gomez, een celeb met een van de meeste followers op social media. Dat is wel zo’n beetje de heilige graal qua zichtbaarheid.
Wat lief! Selena Gomez gaat toevallig binnenkort trouwen. Dus zou toch even haar pr-adres aanvragen als ik jou was. En Kim K trouwens vast ook wel weer ergens haha
Hahaha facts. Een goede pr kans laat ik nooit liggen.
Heel erg bedankt voor de leuke antwoorden!! En heel veel succes de komende tijd met je pr-bureau
Jij ook veel dank, vond het heel leuk!