Consumenten stappen makkelijk over van energieleverancier

14-10-2011 (08:56) - Marketing

Consumenten stappen makkelijker over van energieleverancier. ‘Vooral het overstappen van energieleverancier via internet groeit enorm’, zegt Hans de Kok van PrizeWize. Andere kanalen zoals colportage en telefonische verkoop boeten aan populariteit in. Dit laatste is ook logisch, het bel-me-niet register kent inmiddels al 6,5 miljoen registraties.  

De angst voor administratief gedoe bij de overstap lijkt weggenomen. Dit maakt de NMa woensdagmiddag bekend in het eerste halfjaarrapportage over de energiemarkt voor consumenten.  Was een van de grote drempels het idee van tijd en moeite die de overstap zou kosten, nu overweegt ruim een kwart  van de consumenten over te stappen van energieleverancier.   

Consumenten die eenmaal de overstap hebben gemaakt, stappen in de toekomst sneller over.  Van de mensen die vanaf 2004 zijn overgestapt is ruim de helft nog één keer of vaker overgestapt van leverancier. Sinds de privatisering van de energiemarkt is ruim 33% van de consumenten al één of meerdere keren overgestapt. Het rapport van de NMa laat zien dat consumenten niet alleen op het gebied van energie durven over te stappen. Voor mobiele telefonie providers is dit zelfs 44% en 28% is overgestapt van ziektekostenverzekeraar. 

 


Bureaus

Media

Economisch