DDMA presenteert Nationale E-mail Benchmark 2013
20-06-2013 (00:00) - Marketing
DDMA publiceerde gisteren de tweede Nationale E-mail Benchmark, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
De benchmark 2013 biedt inzicht in de Nederlandse verzending van Electronic Direct Mail (EDM’s) op brancheniveau. Deze laat een paar opvallende uitkomsten zien op het gebied van gemiddelde open- en klikratio, populairste dag en tijdstip en in hoeverre de omvang van het e-mailbestand invloed heeft op de responsratio’s.
Net als in 2011 is in 2012 de openratio (COR) opmerkelijk hoger (41,44%) in de categorie van de kleinste EDM’s (een omvang van 500 tot 1.000 e-mailadressen). Naarmate de e-mailbestanden groter worden, is de trend van de openratio dalende. Deze dalende trend is tevens te zien bij de doorklikratio (CTR) en bij de klik-per-openratio (CTO). Dit suggereert dat e-mailings naar een relatief klein bestand door de ontvanger als gerichter en relevanter worden beschouwd en daardoor betere resultaten boeken dan e-mailings naar een relatief groot bestand.
Gemiddeld 98,45% van alle verzonden Nederlandse EDM’s komt aan bij de ontvanger. Ten opzichte van 2011 is de afleveringsratio (AR) gelijk gebleven. De gemiddelde openratio (COR), doorklikratio (CTR) en klik-per-openratio (CTO) zijn respectievelijk 32,88%, 7,89% en 21,41%. In vergelijking met 2011 zijn deze ratio’s iets omlaag gegaan.
De resultaten uit de benchmark tonen aan dat in 2012 donderdag de meest populaire dag was om te verzenden (22,8%) gevolgd door vrijdag (19,2%). Terwijl de beste scorende COR (34,02%) en CTO (22,01%) op respectievelijk zaterdag en zondag worden gerealiseerd. Van alle verzonden EDM’s is meer dan 80% tijdens kantoortijden verstuurd.