Dove onderzoekt nogmaals ‘de vrouw’
18-04-2011 (09:08) - Marketing
Hoewel het verschil niet groot is, is het aantal vrouwen dat zichzelf als mooi omschrijft ten opzichte van 2004 anno nu wereldwijd verdubbeld tot 4%. Vrouwen blijken hun eigen grootste criticus wanneer het gaat om schoonheid. In Nederland typeert slechts 1% van de vrouwen zich als mooi, waar dit in 2004 nog 3% was. Zo blijkt uit het wereldwijde Real Beauty-onderzoek dat in opdracht van Dove nu opnieuw is uitgevoerd.
Dat Nederlandse vrouwen zichzelf niet als mooi omschrijven, betekent niet dat zij ook en masse ontevreden zijn met hun uiterlijk: 65% is (zeer) tevreden. Veel zelfvertrouwen hebben zij echter niet; slechts 43% heeft (veel) zelfvertrouwen ten aanzien van hun uiterlijk. Dit percentage ligt ook aanzienlijk lager dan het wereldwijde beeld: 64% van de vrouwen wereldwijd heeft zelfvertrouwen ten aanzien van hun eigen schoonheid. Nederlandse vrouwen zijn daarbij bovendien hun eigen grootste ‘vijand’, omdat zij voornamelijk zichzelf de ‘schoonheidsdruk’ opleggen. 42% van de Nederlandse vrouwen is zelf haar eigen grootste criticus als het op schoonheid aankomt. Vrouwen blijken heel goed in staat om mooie punten van anderen te noemen, maar zijn uitermate kritisch over hun eigen uiterlijk.
Dove’s wereldwijde campagne ‘Tijd voor Echte Schoonheid’ strijdt sinds 2004 tegen te nauw gedefinieerde opvattingen over schoonheid en wil de nadruk leggen op het aanmoedigen van positieve zelfwaardering. Sinds de start van de campagne is er een wereldwijd maatschappelijk debat ontstaan en zijn er verschillende initiatieven ontplooid. Nu heeft Dove haar wereldwijde Real Beauty-onderzoek uit 2004 opnieuw uitgevoerd, op een nog grotere schaal, om de relatie die vrouwen met schoonheid hebben nog beter te begrijpen.
De resultaten van dit onderzoek vormen voor Dove de aanleiding voor de introductie van het lokale platform ‘Wat ik zo mooi vind aan…’, waarbinnen de komende twee jaar diverse activiteiten worden ontwikkeld die bijdragen aan het doel van de campagne ‘Tijd voor Echte Schoonheid’. In aansluiting op de nieuwe onderzoeksresultaten zal Dove via de activiteiten binnen dit platform vrouwen oproepen niet alleen andere vrouwen te complimenteren met hun schoonheid, maar ook om hun eigen schoonheid te leren accepteren en waarderen.