HEMA en NOS-journaal onmisbaarst
27-11-2009 (09:42) - Marketing
Welke merken zouden Nederlanders absoluut niet willen missen? Uit onderzoek van EURIB/European Institute for Brand Management blijkt dat ING door 38% van de Nederlanders als onmisbaar wordt ervaren. In 2008 vond maar liefst 58% van de consumenten de Postbank, die dit jaar opging in de ING, nog onmisbaar. Uit het onderzoek onder 1.036 consumenten blijkt verder dat vrouwen er niet aan moeten denken dat de HEMA verdwijnt (81% onmisbaarheid). Voor mannen is het NOS-journaal met 71% het meest onmisbare merk.
Bijna driekwart van de EURIB Top-100 Onmisbare Merken is van Nederlandse komaf (74%). Het eerste buitenlandse merk is Google op de 6e plaats. Overall is warenhuis HEMA met 77% de nummer één, gevolgd door Kruidvat (68%) en Blokker (58%). Winkelmerken zijn vooral bij vrouwen populair; hun top 6 bestaat uit louter winkels. De meest onmisbare merken voor mannen zijn – naast het NOS Journaal – Google (67%) en NOS-omroep (63%).
Hoewel ING in de beleving van consumenten nog niet zo onmisbaar is als de Postbank was voordat het werd opgeheven, is het met 12% wel de sterkste stijger ten opzicht van 2008: van 26% naar 38% onmisbaarheid. EURIB merkenexpert dr. Rik Riezebos: 'ING is ten opzichte van vorig jaar flink gestegen, waarschijnlijk dankzij een intensieve reclamecampagne. Maar ING is nog niet zo onmisbaar als de Postbank toen die vorig jaar eindigde.'
De dalers zijn vooral te vinden bij voedselmerken. Cup-a-Soup, Bolletje, Magnum, Duyvis, Mona en Campina moeten er alles aan doen om voor de consument zichtbaar te blijven. 'Reclame en het introduceren van nieuwe producten zijn de sleutelwoorden', stelt Riezebos. Verkade, Peijnenburg en Lay’s chips zijn voedselmerken die het relatief goed doen.