Introducties A-merken in supermarkten matig

19-04-2011 (00:00) - Marketing

Het aantal succesvolle producten dat in 2010 nieuw in de supermarkt werd geïntroduceerd staat nog steeds onder druk; een ontwikkeling die al drie jaar aan de gang is. Introducties die wél succesvol waren borduurden voort op reeds bestaande concepten die aansluiten bij de nog altijd behoudende consument. Winnaar is Lay’s Limited Edition Maak de Smaak Finalisten. Dit blijkt uit de Intro Top 20 van marktonderzoekbureau SymphonyIRI Group gepubliceerd in Foodmagazine.

‘De oorzaak voor de matige introducties ligt bij fabrikanten, retailers én consumenten’, aldus Ronald Laureijsen, Business Insights Director van SymphonyIRI. ‘Fabrikanten zijn minder innovatief, supermarkten geven meer en meer ruimte aan huismerken en de consument is minder kooplustig en meer behoudend’. Door deze terughoudendheid op gebied van innovatie missen de supermarkten 200 miljoen euro aan ‘nieuwe’ omzet. Laureijsen pleit er vooral voor dat fabrikanten moeten blijven innoveren om op lange termijn groei te kunnen realiseren.

Slechts vijf van de 20 introducties behaalden een gemiddelde weekomzet boven de ton. ‘Dat is fors minder dan in de periode 2001-2010 toen er minimaal 10 intro’s waren met die omzet’, zegt Laureijsen. Volgens hem valt ook de zwakke staart op: ‘Nummer 20 van dit jaar heeft een weekomzet die twee keer zo laag ligt als de nummer 20 van 2002. Zo zou de huidige nummer 11 zelfs niet eens in de top 20 van 2007 hebben gestaan. Dat is dus echt heel mager.’

De nummer 1 positie is wegggelegd voor Lay’s Limited Edition. ‘Een innovatie van smaak én marketing. Door de actief consument te betrekken bij de smaken is dit een groot succes geworden. Ruim zes miljoen keer gingen de finalesmaken de toonbank over.’ Patatje Joppie is uiteindelijk de winnende nieuwe smaak geworden.

 


Reacties

At last! Soemnoe who understands! Thanks for posting!
Sherlyn @ 23-05-2011 16:39 uur

Bureaus

Media

Economisch