Kerstkaart blijft populair

17-12-2008 (10:03) - Marketing

Dit jaar worden tijdens de feestdagen naar verwachting ruim 180 miljoen kerst- en nieuwjaarswensen verstuurd. Uit onderzoek van online wenskaartenservice Greetz in samenwerking met Ruigrok|Netpanel blijkt dat negentig procent van de Nederlanders vrienden, familie, collega’s en andere geliefden een kerst- en/of nieuwjaarskaart stuurt. Nederlanders sturen elkaar voornamelijk kaarten om attent te zijn en dus niet ‘omdat het moet’. We versturen tijdens de feestdagen gemiddeld 25 kerstkaarten, waarbij een zelfgemaakte kerstkaart meer gewaardeerd wordt.

Het einde van het jaar blijft een drukke periode voor de postbode. De wenskaart is nog steeds het meest populaire schrijfmiddel om attent te zijn. Ook bij het versturen van kerstkaarten is de belangrijkste motivatie attentheid. Collega’s worden hierbij niet overgeslagen, want – verrassend genoeg – één op de twee Nederlanders stuurt ook een kerst- en/of nieuwjaarskaart naar één of meerdere collega’s. ‘De kerstmaand is voor ons de drukste periode van het jaar’, aldus Suzanne Ekel, Country Manager bij Greetz. ‘Vorig jaar hebben we 600.000 kerst- en nieuwjaarskaarten verstuurd tijdens de feestmaand. Dit jaar gaan we richting de 1 miljoen kerstkaarten. Tijdens deze topdrukte werken we met dubbele teams en draaien onze printers in Amsterdam 24 uur per dag, zeven dagen per week.’

Bureaus

Media

Economisch