Lokaal klanten bereiken met offline en online marketing

13-06-2023 (10:34) - Marketing

Mondialisering heeft de wereld de afgelopen decennia een stuk kleiner gemaakt. Via internet en andere communicatiemiddelen konden opeens mensen overal ter wereld snel en direct contact zoeken. Ook zakelijk was de hele wereld in een klap binnen handbereik, en konden ondernemingen hun producten en diensten gemakkelijk wereldwijd aanbieden. Dit alles heeft zeker voordelen gehad, maar zoals vaak ontstond ook hier na verloop van tijd een tegenbeweging. Steeds meer mensen zijn juist nu weer op zoek naar ondernemingen in de buurt. Omdat ze persoonlijk, face-to-face-contact meer waarderen, of vanuit een duurzaamheidsoogpunt. Hoe bereik je deze klanten?


 

Lokale offline marketing

Offline marketing is de oudste vorm van marketing. Sommige mensen zien het als ouderwets, maar in de juiste vorm kan het nog steeds erg effectief zijn. Offline marketing heeft betrekking op alle vormen van reclame buiten het internet. De meest gebruikte media zijn radio, tv en printmedia.

De uitgebreide mogelijkheden van print, zoals een flyer laten maken

Print biedt vele mogelijkheden om direct de doelgroep te benaderen. Denk aan een advertentie in een krant of magazine, sponsoring van een lokale club of vereniging of het laten maken van een flyer. Vooral dit laatste kan – mits goed uitgevoerd – een effectief reclamecampagne opleveren, zonder grote financiële of tijdsinvestering. Bijvoorbeeld goedkoop bij Flyeralarm een flyer laten maken kost je via hun website slechts enkele muisklikken, en je hebt de flyers binnen een paar dagen in huis.

Tips voor het maken van een mooie, effectieve flyer

Wil je dat een flyeractie een goed resultaat oplevert? Bedenk dan goed wat het doel is, wie je doelgroep is en wat zij willen weten. Steek tijd en energie in een mooie en duidelijke opmaak met visueel aantrekkelijke afbeeldingen, een opvallende en pakkende titel en korte, bondige tekst. Maak mensen nieuwsgierig, en zorg voor een duidelijke call-to-action. Meer praktische tips om bijvoorbeeld bij Flyeralarm een goede flyer te laten maken vind je in dit artikel.

Lokale online marketing

Lange tijd werd aan offline marketing het meeste budget toegekend, wilden ondernemingen lokaal mensen bereiken. Dit is veranderd sinds de opkomst van internet. Hoewel dit eigenlijk het oog naar de hele wereld vormt, kan het juist ook prima worden ingezet als medium gericht op lokale klanten.

Google Mijn Bedrijf

Maar hoe doe je dat: onder de aandacht komen van mensen die lokaal iets zoeken? Vanwege de uitgebreide advertentiemogelijkheden is er namelijk vaak sprake van een reclameclutter. Je zal dus zeker aan de online zichtbaarheid van je onderneming moeten werken. Omdat Google nog steeds leidend is op de zoekmachinemarkt, is het goed je hierop te focussen. Zo mag allereerst een vermelding op Google Maps met belangrijke bedrijfsinformatie niet ontbreken. Door een account van Google Mijn Bedrijf aan te maken geef je je lokale zichtbaarheid echt een boost.

SEO- en SEA-campagnes gericht op een specifieke locatie

Daarnaast zullen SEO- en SEA-campagnes met daarin de geografische locatie van de onderneming ook een positieve bijdrage leveren. Hoe effectief dit was bleek wel uit het misbruik dat onder meer slotenmakers van deze marketingtechniek maakten. Hoewel met de techniek op zichzelf niet veel mis is werd het op zodanige wijze ingezet voor malafide praktijken, dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) Google een paar jaar geleden heeft verzocht bepaalde advertenties te verwijderen.

Meer online marketingtechnieken voor een lokale online boost

Tot slot zijn er ook nog allerlei technieken die de lokale vindbaarheid bij zoekmachines zoals Google vergroten. Denk aan een vermelding in de online Gouden Gids, de aanwezigheid op diverse social media en reviews van mensen uit de buurt. Verder is het aan te raden de contactgegevens duidelijk te vermelden op de eigen website. Belangrijk is hierbij de opmaak van de contactgegevens te voorzien van microdata. Google en andere zoekmachines kunnen hierdoor de onderneming lokaliseren.

Klanten trekken naar een nieuw geopende winkel, mensen op de hoogte brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst, of van een bepaalde actie? Je ziet dat er allerlei technieken zijn om zowel online als offline lokaal klanten te bereiken!
 


Bureaus

Media

Economisch