Luidruchtige commercials aangepakt
16-12-2009 (10:12) - Marketing
Het Amerikaanse parlement heeft de eerste stappen gezet om omroepen te dwingen het geluid van tv-reclames niet harder te laten zijn dan het gewone tv-programma. Het is een veel gehoorde klacht in Washington. Het Huis van Afgevaardigden stemde daarom dinsdag in met de Commerciële Advertenties Geluidsverminderingswet (CALM).
De CALM draagt de federale autoriteiten op met nieuwe regels te komen die de geluidsterkte van reclames terugdringen. De Senaat is ook met zo'n voorstel bezig. De autoriteit die het moet aanpakken, heet de Federale Communicatiecommissie (FCC). Die stelde vorig jaar dat ‘de geluidsterkte van een programma het eenvoudigst kan worden verminderd door de volumeknop van de afstandsbediening te benutten’. Daarnaast is het volgens de FCC mogelijk met de knop 'mute' het geluid volledig uit te schakelen. Waarschijnlijk willen de wetgevers nu dat de FCC meer werk maakt van het probleem dat veel tv kijkende kiezers irriteert.