Nederlander zuiniger in supermarkt

15-12-2009 (10:07) - Marketing

96% van de Nederlanders doet boodschappen in de supermarkt. 67% heeft daar een lijstje bij nodig en 15% zou boodschappen best via internet willen kopen mits dit veilig is, en met garantie op de kwaliteit van de levensmiddelen. Dit blijkt uit een onderzoek naar de manier waarop mensen boodschappen doen, dat Synovate in juli 2009 uitvoerde in 10 landen onder een kleine 7.000 mensen. 

Boodschappen doen is voor de meeste Nederlanders iets dat simpelweg moet. De helft geeft aan zo snel mogelijk weer naar buiten te willen met de spullen die ze hebben gekocht. Een op de tien wil juist uitgebreid rondkijken en 15 % geeft aan het liefst te shoppen in een hypermarkt waar ze ook elektronische apparatuur, kleding en spulletjes voor in huis kunnen kopen. Het merendeel van de Nederlanders (62%) doet normaal gesproken eens per week een lading boodschappen, aangevuld met enkele extra momenten voor ontbrekende ingrediënten. Twee op de tien geven aan iedere dag boodschappen te doen en daarmee is: ‘Wat eten we vandaag?’ slechts voor hen echt een vraag. 

Een kwart van de Nederlanders geeft toe zich te laten verleiden door zegeltjes en vindt spaaracties een belangrijke prikkel in de beslissing waar ze boodschappen doen. Drie op de tien geven aan altijd naar supermarkten of kruidenierszaken te gaan die de hoogste korting bieden. Een andere tactiek om geld te besparen is grotere hoeveelheden van een product inkopen, wat 77% van de Nederlanders doet, of een goedkoper alternatief aanschaffen (60%). 

De helft vindt levensmiddelen te duur en zou graag zien dat de regering meer doet om de prijzen van levensmiddelen in supermarkten in de gaten te houden. Een kwart vindt de prijzen niet te hoog en van een derde hoeft de overheid zich er ook niet mee te bemoeien. 20% van de Nederlanders besteedt minder geld aan levensmiddelen en andere supermarktartikelen dan een jaar geleden. 
 


Bureaus

Media

Economisch