Onderzoek: Nuon op 1, NEM #2
16-12-2009 (10:09) - Marketing
Nuon is de winnaar van de tweede Web Performance Scan naar energieleveranciers. Nuon eindigde zes maanden eerder bij hetzelfde onderzoek op de tweede plaats, en neemt nu de koppositie over van Greenchoice, dat naar de zesde plaats is gezakt. Opvallendste stijger is de Nederlandse Energie Maatschappij, dat ditmaal de tweede positie bezet. Tijdens het onderzoek van WUA! werden 34 verschillende websites bezocht, wat resulteerde in 221 individuele beoordelingen.
Net als bij de eerste meting van het onderzoek, blijkt een Web Performance Score van 6,0 genoeg voor de winst in de energiebranche. Nuon eindigde zes maanden eerder met een 5,9 op de tweede plaats, maar laat deze keer alle concurrentie achter zich. Hoewel de leverancier er wat imago en vertrouwen betreft enigszins op achteruit is gegaan, maken de stijgingen op de deelaspecten vormgeving en informatiewaarde dit verlies meer dan goed. Respondenten noemen de website ‘duidelijk en overzichtelijk’, en hoeven niet naar de benodigde informatie te zoeken: ‘Bij de producten krijg ik gelijk een goed beeld van de specifieke voordelen.’ Uiteindelijk zou 15% van de deelnemers energie van Nuon af willen nemen.
De Nederlandse Energie Maatschappij stijgt van een zevende naar de tweede plaats op de door WUA! opgestelde ranglijst. Op vrijwel alle deelaspecten wordt hoger gescoord dan bij de eerste meting. De leverancier wint aan vertrouwen, en de gebruiksvriendelijkheid van de website wordt geprezen: ‘De navigatie is simpel, en alles is makkelijk te vinden’, aldus een respondent. De verbeterde waarderingen leiden tot een indrukwekkende conversie: maar liefst 20% van de respondenten kiest uiteindelijk voor de Nederlandse Energie Maatschappij, waarmee ze wat voorkeur betreft zelfs op de eerste plaats eindigt.