Online display derde grootste mediumtype

20-10-2011 (09:01) - Marketing

De bruto mediabestedingen aan online display advertising bedroegen in het derde kwartaal van 2011 bijna 162 miljoen euro. Daarmee is internet na televisie en dagbladen het derde mediumtype in Nederland. De channels Dagbladen en Nieuws & Opinie hebben met  26% en 25% het grootste aandeel in de bruto mediabestedingen aan internet. Grootste branche is Telecom/ICT met 16%. Dit blijkt uit de nieuwe registratie van online display advertising die Nielsen per 1 juli 2011 is gestart.   

De nieuwe internetregistratie van Nielsen biedt een sterk verbeterde representativiteit, compleetheid en detaillering. De bruto mediabestedingen zijn voortaan zichtbaar op site- èn op exploitantniveau en zijn volledig vergelijkbaar met die aan andere mediumtypen, zoals televisie, radio, print en out of home. Voor een goede afspiegeling van de markt van online display advertising registreert Nielsen grotendeels sites die ook in het STIR online bereikonderzoek worden gemeten.   

De gerapporteerde bruto mediabestedingen aan internet volgen een vergelijkbare Nielsen methodiek als die van alle andere mediumtypen: mediadruk op basis van tariefkaarten. Nielsen is de eerste en enige die het mediumtype internet in kaart brengt en daarbij deze detaillering biedt voor online display advertising. 

 


Nielsen

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch