Reclameregels over voeding niet altijd gehandhaafd

21-10-2015 (10:44) - Marketing

Dertien bedrijven hielden zich niet (geheel) aan de eigen Reclamecode om voedingsmiddelenreclames niet te richten op jonge kinderen. Dat blijkt uit onderzoek dat Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) uitvoerde in augustus.

 
Er werd onderzocht in hoeverre bedrijven zich, met name online, houden aan de aangescherpte regels.
 
De Reclamecode voor Voedingsmiddelen heeft per 1 januari verboden om voedingsmiddelenreclame te richten op kinderen tot 13 jaar, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen.
 
Het totaalverbod op reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar bleef toen onverminderd staan. 
 
De betreffende dertien bedrijven zullen alle uitingen die in overtreding waren direct terugtrekken (of hebben deze al teruggetrokken).
 
Bedrijven worstelen nog met de vraag hoe goed kan worden afgebakend of een website of social media-uiting gericht is op kinderen en hoe de grens wordt bepaald.
 
Een deel van de overtredingen is op deze vraag terug te voeren: de bedrijven dachten aan de regels te voldoen, terwijl de Stichting Reclame Code deze anders interpreteerde.
 
De monitoring is uitgevoerd in augustus, dus één maand na het aflopen van de overgangsperiode voor de nieuwe regels op 1 juli.
 
In totaal zijn 77 websites van bedrijven onderzocht. Op één website werd een uiting gericht op kinderen tot 7 jaar gevonden, op negen websites werden uitingen gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar die niet in overeenstemming waren met de regels gevonden.
 
Ook op social media die in eigen beheer zijn van bedrijven (zoals op Facebook- of YouTube-kanalen) is een aantal overtredingen gevonden. Drie bedrijven hadden content geplaatst, wat als reclame gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar kon worden beschouwd, terwijl het om producten ging die niet aan de voedingskundige criteria voldoen.
 
Daarnaast zijn 25 websites van derde partijen die zich specifiek richten op kinderen onderzocht, zoals spelletjessites en websites van media die zich op kinderen richten. Hierop zijn drie merken van voedingsmiddelen gevonden met advertenties voor producten die niet aan de voedingskundige criteria voldoen.
 
Bekijk hier de volledige monitoringsrapportage.
 
Lees ook de visie van de levensmiddelenindustrie op reclame gericht op kinderen.

Bureaus

Media

Economisch