Social media heikel punt voor zorginstellingen

13-11-2013 (08:37) - Marketing

Zorginstellingen worstelen met het implementeren van social media. Dit is gebleken uit onderzoek onder negen zorginstellingen in de regio van Twente, uitgevoerd in opdracht van Both social en de universiteit Twente. 
 
Zorginstellingen maken weinig tot geen gebruik van social media om nieuwe cliënten te werven. Dit terwijl bijvoorbeeld op Facebook het aantal jongere gebruikers momenteel daalt en het aantal oudere gebruikers stijgt.  De doelgroep van de zorginstellingen bevindt zich derhalve steeds meer op Facebook en andere sociale media. 
 
Dat de zorginstellingen worstelen met sociale media blijkt uit het ontbreken van visie en strategie rondom social media in de onderzochte zorginstellingen. Ook zien de zorginstellingen veel bedreigingen bij het gebruik van social media. Zo is er te weinig tijd om de verschillende social media kanalen te onderhouden. Men ziet het onderhouden hiervan als een volwaardige taak, terwijl hier niet altijd iemand voor is aangesteld. 
 
Ook worden negatieve reacties op sociale media door een aantal zorginstellingen gezien als een bedreiging. Hoewel andere instellingen deze reacties juist zien als een kans om bijvoorbeeld hun service te verbeteren. Tot slot weten de zorginstellingen niet altijd welke informatie ze op de verschillende social media kanalen moeten delen.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch