SWOCC viert 15-jarig jubileum in Rode Hoed

15-09-2011 (09:09) - Marketing

Wetenschap en praktijk kunnen veel van elkaar leren, zo luidde de conclusie tijdens het symposium 15 jaar SWOCC in de Rode Hoed in Amsterdam. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, in 1995 opgericht door de eerste bijzonder hoogleraar commerciële communicatie aan de UvA, Giep Franzen, vierde haar jubileum met 15 sprekers, die de ruim 250 aanwezigen ieder in 15 minuten voorzagen van de laatste inzichten uit de communicatiewetenschap.

Ook werd de eerste SWOCC-scriptieprijs, een geldbedrag van 1.000 euro, uitgereikt aan winnares Sophie Boerman. Zij deed onderzoek naar aandachttrekkende elementen in tijdschriftadvertenties. In zijn welkomstwoord blikte directeur Piet Verhoeven terug op de afgelopen 15 jaar, maar stond hij vooral stil bij de huidige stand van zaken. ‘De hoeveelheid kennis en wetenschappelijk onderzoek over merken en communicatie is in de afgelopen decennia enorm gegroeid en het neemt nog iedere dag toe’, aldus de SWOCC directeur. ‘Des te groter is de behoefte aan een organisatie die praktijkmensen kan helpen hierin wegwijs te worden, de voor hen relevante informatie eruit te filteren en te vertalen naar praktische toepassingen.’ Ook de opkomst van nieuwe media, zoals social network sites, zorgt voor een groeiende vraag naar kennis over hoe deze middelen het beste ingezet kunnen worden. ‘De samenwerking tussen wetenschap en praktijk wordt hiermee steeds urgenter.’
 


Bureaus

Media

Economisch