Technologie ook na pandemie inzetten in horeca

19-07-2022 (12:20) - Marketing

Ondernemers hebben moeite met het vinden van personeel. Tegelijkertijd hebben bezoekers in de horeca behoefte aan persoonlijke service.
 
Uit het jaarlijkse Retail Report, uitgevoerd in opdracht van financieel technologieplatform Adyen, blijkt dat horecabezoekers belang hechten aan persoonlijke aandacht en bediening. Horecaondernemers kunnen door slimme technologie, zoals gebruikt tijdens de pandemie, personeel ontlasten zodat zij ook met minder mankracht de klanten persoonlijk kunnen blijven bedienen. Een derde van de consumenten staat ervoor open om technologische oplossingen te combineren met persoonlijke service.

Aan het begin van het tweede kwartaal gaf 34 procent van de ondernemers aan last te hebben van grote tekorten aan personeel, tegenover 13 procent een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het CBS.
 

Slimme technologie

Uit het onderzoek van Adyen blijkt dat de Nederlandse consumenten belang hecht aan persoonlijk contact. Zesenvijftig procent geeft aan een horeca ervaring zonder persoonlijke service af te keuren. "Tijdens de pandemie hebben veel horecaondernemers nieuwe innovatieve manieren gevonden om hun klanten te bedienen" zegt Jan-Pieter Lips, Head of Unified Commerce bij Adyen. "Denk aan de QR-code, afrekenen via de telefoon en het afhalen van je bestelling. Nu we niet meer gebonden zijn aan de maatregelen tegen corona, zien we dat veel ondernemers deze manieren van dienstverlening nog steeds kunnen gebruiken. Digitale menukaarten via een app of QR code versnellen en vergemakkelijken het bestelproces, het online reserveren van een tafel helpt bij het vullen van een restaurant en afrekenen via een app voorkomt wachttijden van klanten die al klaar zijn. Door het inzetten van deze technologie kan horecapersoneel ontlast worden voor meer persoonlijk contact met de klant".
 

Persoonlijke aandacht

Vijftig procent van de Nederlandse consumenten vindt dat restaurants en cafés gedurende de pandemie technologie goed hebben ingezet om hun diensten aan te bieden, blijkt uit het onderzoek van Adyen. "Nu de pandemie voorbij is, verwacht de horecabezoeker weer persoonlijke aandacht en betrokken bediening, maar we horen van veel horecaondernemers dat ze moeite hebben met het vinden van personeel. Daardoor moeten sommige horecagelegenheden noodgedwongen een aantal dagen per week hun deuren gesloten houden, of eerder sluiten dan ze zouden willen. Ook horen we dat de wachttijden voor bezoekers in horecagelegenheden oplopen, doordat er te weinig personeel is om iedereen snel te bedienen. Dit gaat dan om het opnemen van bestellingen, het uitserveren van eten of drinken, of bijvoorbeeld om het afrekenen. Tegelijkertijd horen we dat horecaondernemers het persoonlijke contact met bezoekers erg belangrijk vinden. Een derde van de horecabezoekers staat open voor technologische oplossingen, zolang er maar contact met het personeel blijft. Ondernemers moeten klanten de mogelijkheid geven om te kiezen. Een goed voorbeeld is Joe & The Juice. Met de Joe & The Juice-app hoef je eenmalig kaartgegevens in te voeren en daarna doe je gemakkelijk toekomstige bestellingen. Wij raden horecaondernemers dan ook aan om de technologie die momenteel voorhanden is slim in te zetten. Daarmee maak je als ondernemer je hotel, restaurant of cafe klaar voor de toekomst", aldus Lips.  

 


Bureaus

Media

Economisch