The Influencers Movement wil wildgroei influencer marketing stoppen

11-05-2016 (12:58) - Marketing

Veel influencers laten zich tegenwoordig betalen om zichtbaarheid te geven aan merken en producten op hun blog, vlog en hun social mediakanalen zoals Facebook,  Instagram en Snapchat. Dit levert steeds vaker storende en ongeloofwaardige content op.  
 
Met de introductie van The Influencers Movement (TIM) wordt een marktplaats geboden waarop merken en influencers elkaar vinden op basis van vier criteria: Relevantie, Engagement, Authenticiteit en Likability (REAL). Bedrijven plaatsen hun wensen voor samenwerking met relevante influencers op deze marktplaats. Influencers pitchen hier vervolgens op door hun motivatie toe te lichten.  Het gevolg is: oprechte verhalen van bloggers, vloggers en social influencers. Future proof en behalve relevanter, ook een stuk leuker voor de volgers. 
 
In tegenstelling tot de huidige wildgroei van financiële vergoedingen voor influencers zorgt TIM ervoor dat zij zich vanuit een intrinsieke motivatie (tijdelijk) verbinden aan merken en producten. Influencers kiezen zelf of het verhaal van de bedrijven bij ze past. Samen stemmen ze af wat de tegenprestatie is. Dit kan variëren van een pakket met mooie producten tot een reis naar een ver oord of een financiële vergoeding. Doordat de authenticiteit van de influencer in takt blijft, kunnen volgers zelfs door gesponsorde content geboeid blijven.
 
hoge kwaliteit content
TIM is alleen toegankelijk voor experts die uitblinken op het gebied van inzicht, kennis en ervaring met influencers marketing en training hebben gevolgd voor gebruik van het platform. Initiatiefnemers Dorit Roest en Myrthe Stapper lichten toe: 'Experts kunnen goed beoordelen wat REAL is en hiermee de kwaliteit van het aanbod voor content hooghouden. Zo wordt het ook voor influencers een heel kwalitatief platform.'
 
 
650 actieve influencers
Inmiddels heeft TIM een pilot fase doorlopen en hebben bedrijven als NS International, ABN AMRO, ANWB en PR-bureau 2twintig al succesvolle samenwerkingen via TIM opgezet. Ook hebben zich in deze fase al 650 actieve influencers ingeschreven op het platform en dat aantal groeit wekelijks met zo’n 10%. 
 
 

Bureaus

Media

Economisch