
Veel vrouwen willen ondernemen om wereld stukje beter te maken
De ondernemersgeest is wereldwijd hoog onder vrouwen in de hoop hun dromen te volgen, financieel onafhankelijk te zijn, een betere werk-privébalans te creëren en een verandering in de wereld teweeg te brengen, vooral bij jongere generaties. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van Mastercard naar aanleiding van International Women’s Day 2025.
Europese Gen Z-vrouwen willen van alle onderzochte generaties het liefst een bedrijf oprichten om iets ‘goeds te doen voor de wereld’ (19% vs. 13% millennials, 14% Gen X en 16% Babyboomers). Onder degenen die al een bedrijf startten, geven Gen Z-vrouwen vaker aan dat ze dit deden om hun dromen te volgen (50%) ten opzichte van millennials (39%), Gen X (32%) of Babyboomers (33%). Deze trend van purpose-gedreven ondernemerschap is ook zichtbaar onder (jonge) Nederlandse vrouwen.
Motivaties om te starten
Bijna 40% van de Nederlandse vrouwen overweegt een eigen bedrijf te starten. Motivaties hiervoor zijn onder andere de overtuiging dat hun ideeën levens kunnen verbeteren (28% van de vrouwen vs. 8% van de mannen), de mogelijkheid om hun droom te volgen (32% van de vrouwen) en een grotere behoefte aan een betere werk-privébalans (47% van de vrouwen vs. 32% van de mannen). Daarnaast startte 15% van de vrouwelijke ondernemers hun onderneming omdat ze zich niet gewaardeerd voelden bij hun oude werkgever – 6% meer dan bij mannen.
Naast zakelijke ondernemingen heeft meer dan een kwart van de Nederlandse vrouwen (28%) een – vaak inspirerende – bijbaan. De belangrijkste redenen hiervoor zijn het verdienen van extra geld (56%), sparen voor een specifiek doel (35%) of het volgen van hun passie (32%). Dit laatste percentage stijgt zelfs naar bijna de helft (48%) onder de ‘gemotiveerde bijklussers’ binnen Gen Z-vrouwen.
Struikelblokken
Ondanks hun drang om te ondernemen, lopen veel vrouwen tegen barrières aan, zelfs als ze al een onderneming zijn gestart.
Nederlandse vrouwen voelen zich minder zeker over hun bedrijfskundige vaardigheden dan mannen, met name op het gebied van financiële besluitvorming (47% van de mannen vs. 38% van de vrouwen). Gebrek aan ervaring (31%) en angst om te falen (25%) zijn de grootste obstakels voor vrouwen om een eigen bedrijf te starten. Ondernemende vrouwen noemen het zorgen voor kinderen bijna twee keer zo vaak als een barrière vergeleken met mannen (11% vs. 6%). Daarnaast vindt 63% van de vrouwelijke ondernemers het moeilijk om de zorg voor kinderen te combineren met hun bedrijf, tegenover slechts 35% van de mannen.
Een kwart van de vrouwen wil graag een eigen bedrijf starten, maar gelooft – gezien de ervaren barrières – niet dat dit voor hen mogelijk is. Dit percentage loopt op tot 38% onder Gen Z. De grootste zorgen van vrouwelijke ondernemers bij het oprichten van hun bedrijf zijn verplichtingen rondom kinderopvang (21% van de vrouwen vs. 9% van de mannen), gebrek aan zelfvertrouwen (26% van de vrouwen vs. 4% van de mannen), een onvoorspelbaar inkomen (62% van de vrouwen vs. 40% van de mannen) en een gebrek aan kennis over het starten van een onderneming (34% van de vrouwen vs. 11% van de mannen).
Ondersteuning om te floreren
Een kwart van de vrouwen geeft aan dat toegankelijke financieringsopties hen zou helpen bij het starten van een onderneming. Andere vormen van ondersteuning die vrouwen meer zekerheid geven, zijn het hebben van een mentor (17%), training over het ontwikkelen van een ondernemingsplan (16%) en een netwerk van andere ondernemers (14%).
Sinds 2020 heeft Mastercard meer dan 50 miljoen mkb-bedrijven ondersteund, waaronder 37 miljoen vrouwelijke ondernemers, met oplossingen om hun onderneming te laten groeien. Sinds november 2024 heeft het Mastercard Start Path-programma 101 vrouwelijke ondernemers ondersteund, wat neerkomt op 22,5% van het totale bestand. Dit ligt hoger dan het wereldwijde gemiddelde van ondernemingen die door een vrouw zijn opgericht (13,2%). Daarnaast biedt het Mastercard Strive-programma een oplossing, waarbij tien ondernemingen kans maken op €500.000.
'Dit onderzoek belicht de ondernemersgeest onder vrouwen wereldwijd, ook binnen de jongere generaties. Ondanks de vele, toenemende successen door vrouwelijke ondernemers, laat het onderzoek ook zien dat er nog steeds uitdagingen zijn. Deze barrières benadrukken dat het nodig is snelle en betekenisvolle verandering te creëren waar álle ondernemde geesten kunnen floreren,' zegt Jan-Willem van der Schoot, Mastercard Nederland. 'Mastercard is daarom actief om een inclusieve digitale economie te creëren waar alle mkb-bedrijven de benodigde hulp en oplossingen kunnen krijgen die hen in staat stelt te groeien en succes te behalen.'
Meer informatie over Mastercard ondernemersinitiatieven die het mkb ondersteunen vind je hier.