Waarom long tail zoekwoorden zo belangrijk zijn voor je bedrijf

Waarom long tail zoekwoorden zo belangrijk zijn voor je bedrijf

03-08-2022 (12:08) - Marketing

Het aantal bedrijven in Nederland zit al een hele tijd in de lift. Inmiddels is de grens van 2 miljoen ondernemingen gepasseerd, blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat betekent ook dat er meer concurrentie te vinden is binnen bepaalde branches. 

 

Als ondernemer is het dus belangrijk om online goed op te vallen, willen zij hun bedrijf draaiende houden. Daar komt het belang van long tail zoekwoorden bij om de spreekwoordelijke hoek kijken. 
 

Long tail zoekwoorden: wat zijn dat precies?

Ieder jaar zijn er nieuwe trends te vinden op het gebied van Search Engine Optimization (SEO) om zo mensen te trekken naar de website van je bedrijf. Een van die nieuwere trends is het gebruik van long tail zoekwoorden. Dat zijn zoekwoorden die meer specifiek zijn dan standaard korte zoekwoorden, ook wel short tail zoekwoorden genoemd. Hoewel korte zoekwoorden vaak een veel hoger zoekvolume hebben, is de kans dat je je doelgroep bereikt bij long tail zoekwoorden echter veel groter. 

 

Bij een long tail zoekwoord wordt er namelijk specifieker gezocht op een bepaald begrip. Stel: iemand is op zoek naar een schilder in een bepaalde wijk (bijvoorbeeld de Jordaan) van Amsterdam dan zal de website waar long tail zoekwoorden worden gebruikt, zoals "schilder de Jordaan Amsterdam gezocht", hoger scoren dan een website die korte zoekwoorden zoals "schilder gezocht" gebruikt. Het grootste doel is immers dat mensen op jouw website precies vinden wat ze zoeken. Een professioneel online marketing bureau kan je helpen bij het opzetten van een SEO-plan met long tail zoekwoorden.
 

Meer conversie door gebruik van long tail zoekwoorden

Het grootste voordeel van long tail zoekwoorden is dat ze zorgen voor meer conversie. In tegenstelling tot short tail zoekwoorden krijg je met long tail zoekwoorden meer gerichte bezoekers op je website; mensen die daadwerkelijk naar iets zoeken en dat willen lezen, huren of aanschaffen. Dat betekent overigens niet dat je short tail zoekwoorden helemaal links moet laten liggen. De ideale combinatie is 30% short tail en 70% long tail zoekwoorden. Het totale zoekvolume is zo misschien lager, maar je krijgt wel evenveel of zelfs meer bezoekers op je website op deze manier. Economisch gezien dus een slimme zet.
 

Minder concurrentie met lange zoekwoorden

Wat ook heel prettig is, is dat je met long tail zoekwoorden minder concurrentie in de zoekmachine hebt. Dat komt omdat je heel specifiek bent in met welke woorden je hoger in Google wilt scoren. In deze tijd waarin er zo ontzettend veel bedrijven worden opgericht, is dat wel een heel fijn idee. Kies je alleen voor korte zoekwoorden dan verdrinkt je website als het ware tussen alle andere resultaten die óók op die zoekwoorden worden gevonden. Omdat het merendeel van de zoekers via Google op een website op de eerste pagina met resultaten klikt, is het nodig om hoger te scoren. Dat kan met de perfecte combinatie tussen short en long tail zoekwoorden.
 

Hoe weet je welke long tail zoekwoorden bij je bedrijf passen?

Nu is je vraag misschien: hoe weet je welke long tail zoekwoorden je nodig hebt om hoog in de zoekmachine te komen? Het is hierbij in ieder geval belangrijk om meer content op je website te zetten waarin je dergelijke lange zoekwoorden kunt plaatsen. Door middel van een zoekwoordenonderzoek weet je welke long tail zoekwoorden bij jouw niche passen en waar je op gevonden kan en wil worden. Ook is het belangrijk om je content zoveel mogelijk te delen. Maar: grote kans dat je geen tijd hebt om dergelijke content te maken of dat je zelf niet het talent heb om dat voor elkaar te krijgen. Daarom is het aan te raden om hier een online marketing bureau voor in te schakelen zodat jouw website over een tijdje schittert op de eerste pagina van Google.



 

 


Bureaus

Media

Economisch