
FONK magazine neemt een deep dive in Creatieve Hotspot Utrecht
Utrecht is, met ruim 15.000 banen, één van de grootste creatieve hotspots van Nederland en staat bol van creatieve initiatieven. Voor FONK magazine aanleiding om na de jaarlijks terugkerende special over Rotterdam, nu de Utrecht-special te lanceren. En wij voorspellen: dit wordt een blijvertje!
Utrecht is de uitvalsbasis voor een groot aantal spraakmakende werkgevers en marketing organisaties. Voor FONK magazine 413 selecteerden we succesvolle (en een enkele keer even wat minder succesvolle) Smaakmakers van Utrecht. Daarnaast kunnen we uiteraard niet om Utrecht Marketing heen, dat de stad èn de regio op de kaart zet door te opteren voor slimme landelijke samenwerkingen.
Dit verdient aandacht
Utrecht heeft talloze kweekvijvers en kenniscentra waar jong talent optimaal de kans krijgt zich te ontwikkelen. We noemen hier de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), het Grafisch Lyceum, de Hogeschool Utrecht en The Creative Loop. Daarnaast is het Utrechtse Centre of Expertise Creative Innovation een impactnetwerk voor de creatieve industrie, dat onderzoekers & onderwijs verbindt met creatieve makers, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties. Samen verkennen ze de creatieve mogelijkheden van nieuwe materialen en technologieën, de inzet van artistieke en ontwerpende methoden voor maatschappelijke opgaven, en de gevolgen van nieuwe media voor de samenleving. Kort door de bocht: hierin is Utrecht uniek en dat verdient landelijke aandacht. In FONK magazine 413 lees je waarom.
Utrecht door de ogen van bureaudirecteuren
Alles bij elkaar: Utrecht heeft alle voorwaarden in huis om de creatieve industrie optimaal te faciliteren. Maar wat vindt de creatieve industrie er zelf van? Zijn er zaken die beter kunnen en zo ja, welke dan? Vragen waarop in dit dossier door Ronald van Schaik (Kaliber), Alain Dujardin (Greenberry) en Aart Lensink (iO Campus Utrecht) een zorgvuldig antwoord werd geformuleerd. Hoe verschillend hun visie af en toe ook mag zijn, duidelijk is dat iedereen trots is op deze stad als dè creatieve hotspot in het hart van Nederland. En wie wil weten hoe Utrecht werkt, die bladert snel door naar de creatiepagina's van deze editie, waar actuele cases te vinden zijn van brandwebbing/a.s.r., Today/Milence, Kaliber/Rabobank, Strix/Skins, True Ideas/Koninklijke Bibliotheek en Bloosem/Twinfield.
Koop de Utrecht-editie in onze webshop!
Nieuwsgierig geworden en geen abonnement? Ga nu naar de webshop en koop de Utrecht-special van FONK in de losse verkoop. Kies voor de digitale uitgave of ga voor print. Wees er wat de printuitgave betreft snel bij, want die is vaak snel uitverkocht!