Grazia naar Pijper Media
17-09-2015 (14:20) - Media
12.43 uur - Sanoma Media Netherlands is met Pijper Media tot overeenstemming gekomen over de overname van het licentiemerk Grazia. De verkoop is onder voorbehoud van een positief advies van de vakbonden, OR en licentiegever. De in Groningen gevestigde uitgever vestigt de titel in haar dependance in Amsterdam bij de oud-Sanoma titels Golfers Magazine, Nieuwe Revu, Panorama en Playboy. Sanoma blijft voor Pijper Media zowel de nationale- als internationale acquisitie doen voor Grazia.
Pijper Media geeft titels uit op het gebied van mannen, sport, lifestyle, gastronomie en toerisme, zoals Wieler Revue, Noorderland, Lekker500, Nautique, Surfmagazine, Panorama, Nieuwe Revu, Playboy en Lonely Planet. Daar komt met Grazia nu voor het eerste een vrouwentitel bij. Alle magazines worden in eigen huis geproduceerd.
Anton Pijper, CEO Pijper Media over de acquisitie: 'Grazia is een prachtige titel om toe te voegen aan ons portfolio. Het is een krachtig merk gericht op vrouwen met een specifieke focus op fashion, beauty en lifestyle. De titel Grazia bestaat sinds 1938 en verschijnt in 24 landen waardoor het ook internationaal een zeer sterk netwerk heeft. Met haar grote frequentie en bereik zowel in print als digitaal, en Mondadori als zeer professionele licentiepartner, zien we Grazia daarom als een grote verrijking van het portfolio van onze uitgeverij. In Nederland zal Grazia binnen Pijper Media als wekelijkse glossy blijven verschijnen want wij geloven in de onderscheidende kracht van actualiteit en ‘hot-news’ dat middels deze frequentie aan het magazine wordt gegeven.'
Grazia hoofdredacteur Mies de Vries gaat niet over naar Pijper Media. Zij wordt per 1 november benoemd tot hoofdredacteur van Nouveau en volgt Brigitte Speekman op die met vervroegd pensioen gaat.
Annelies Pijper wordt voorlopig interim-hoofdredacteur bij Grazia. Zij zal deze functie combineren met haar huidige hoofdredacteurschap van Lekker500 en ExtraLekker.
Het internationale merk Grazia bestaat ruim 75 jaar en verschijnt in 24 landen. In Nederland maakte het sinds 2007 onderdeel uit van het Glossy segment dat onlangs werd geherstructureerd. Het merk omvat een wekelijks magazine met een oplage van 60.000, een sterke digitale positie, events en awards. Na de benodigde goedkeuring gaat de titel per 1 november 2015 over naar Pijper Media.