IAB wil naar de rechter vanwege Adblokkers

08-09-2015 (08:32) - Media

8.30 uur - Branche-organisatie IAB wil adblokkers gaan aanpakken, desnoods met behulp van de rechter. Volgens Adobe en PageFair gebruiken 198 miljoen mensen wereldwijd dit soort software, waardoor uitgevers alleen al  jaarlijks 21,8 miljard aan advertentieomzet zet mislopen.


Het Amerikaanse Internet Advertising Bureau heeft afgelopen zomer al twee keer overleg gevoerd over het probleem van adblokkers. En hoewel daar nog geen conclusies uit zijn voortgekomen, wordt in elk geval gekeken naar de mogelijkheid om de makers van dit soort software voor de rechter te brengen.


Of dit een verstandig besluit is, valt te bezien, zegt Emerce. In Duitsland hebben diverse uitgevers rechtszaken tegen AdBlock Plus verloren. Dit voorjaar deden ProSiebenSat1 en RTL vergeefs een beroep op de rechter, nadat eerder Zeit Online en Handelsblatt al van de rechter ongelijk hadden gekregen.


Bureaus

Marketing

Economisch