Miljoenenverlies voor TMG

04-08-2008 (10:23) - Media

Telegraaf Media Groep (TMG) staat voor een miljoenenverlies. Door een optieconstructie kunnen investeerders TMG de komende twee weken verplichten voor 377 miljoen euro aandelen in het Duitse tv-bedrijf ProSiebenSat.1 Media.
Momenteel bedraagt de waarde van dat belang echter zo’n 275 miljoen euro minder, omdat de koers van ProSieben fors onder druk is komen te staan. Bij uitoefening zal TMG in 2008 het grootste nettoverlies uit zijn bestaan lijden. TMG ging de overeenkomst halverwege 2007 aan toen het zijn aandeel in televisiezender SBS verkocht aan KKR en Permira. Deze twee fondsen voegden het bedrijf samen met andere zenders in het beursgenoteerde ProSieben.

Begin 2008 heeft TMG aangegeven, uitgaande van een lichte stijging in advertentie- en oplage-inkomsten in 2008, een aanzienlijke stijging te verwachten van het bedrijfsresultaat exclusief bijzondere invloeden; dat wil zeggen een stijging van de genormaliseerde EBITA-marge van 7,2 procent over 2007 tot 9 à 10 procent over 2008.

In het eerste halfjaar van 2008 stegen de oplage-inkomsten van TMG volgens verwachting en nam ook het marktaandeel van de betaalde dagbladen van TMG toe. De advertentieomzet daalde fractioneel in  vergelijking met dezelfde periode van 2007, ondanks een stijgend marktaandeel en extra omzet van het EK voetbal. Gegeven de economische vooruitzichten valt een verdere druk op de advertentie-inkomsten ook niet uit te sluiten, waardoor de resultaatverwachting voor 2008 moet worden bijgesteld naar een genormaliseerde EBITA-marge van minimaal 8 procent. Niettemin is dit een duidelijke stijging ten opzichte van 2007 als gevolg van eerder aangekondigde kostenmaatregelen en het behalen van synergievoordelen door de oprichting van Telegraaf Media Nederland. Het uiteindelijke bedrijfsresultaat over 2008 is natuurlijk mede afhankelijk van de daadwerkelijke economische ontwikkeling in de tweede helft van het jaar.

Bureaus

Marketing

Economisch