Nederlander klaar voor 'betaald' voetbal

28-08-2008 (10:34) - Media

Na het debacle van Sport7 lijkt Nederland nu warm te lopen voor 'betaald' live voetbal op TV. Dat blijkt uit Onderstroom, een continu onderzoek naar merken en media van Stroom, uitgevoerd onder duizend respondenten van 18-65 jaar, uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen.
Op 29 augustus lanceert Eredivisie CV in samenwerking met Endemol het nieuwe betaalkanaal Eredivisie Live. Via leveranciers als Ziggo, UPC, KPN en Tele2 wordt dit kanaal breed in de markt gezet. Daarbij heeft Eredivie Live het doel om eind dit jaar 400.000 abonnees te hebben. Vier procent van de Nederlandse huishoudens (uitgaande van 7,2 miljoen) overweegt momenteel een abonnement op dit nieuwe betaalkanaal te nemen, terwijl één procent zich naar eigen zeggen al heeft geabonneerd. Een aantal van 360.000 abonnees voor Eredivisie Live kan dan ook haalbaar zijn.

In totaal zegt overigens 11 procent van de Nederlanders interesse te hebben in dit nieuwe kanaal. Er is derhalve nog een grotere marktpotentie aanwezig. Opvallend is dat Ajax-fans een belangrijke doelgroep lijken te vormen: ten opzichte van andere voetbalfans geven zij vaker aan een abonnement te overwegen. Die huishoudens die geen interesse hebben in EredivisieLive noemen als belangrijkste redenen dat ze de samenvattingen toereikend vinden (43 procent), überhaupt geen interesse hebben in live voetbal (41 procent) of het aanbod te duur vinden (13 procent). Ook pay per view kan het marktpotentieel verruimen. Bijna 10 procent heeft interesse indien er per wedstrijd betaald kan worden. De mogelijkheid om via internet te kijken spreekt een veel kleiner deel aan (5 procent). Meer dan twee van de vijf Nederlanders (44 procent) is inmiddels op de hoogte van de komst van het nieuwe digitale betaalkanaal EredivisieLive. Onder de liefhebbers van live voetbal op tv is dit 53 procent. Reclame lijkt hier een groot aandeel in te hebben gehad: de huidige tv-campagne haalt een geholpen bekendheid van ruim zestig procent.

EredivisieLive lijkt echter weinig aanzuigende werking te hebben op digitale tv in het algemeen. Slechts één op de twintig Nederlanders die momenteel nog via de kabel of satelliet kijken noemt de komst van deze zender een belangrijke reden om over te stappen op digitale tv. Het zijn dan ook voornamelijk de digitale tv-kijkers die vaker geïnteresseerd zijn in een abonnement op EredivisieLive dan huishoudens die nog via een analoog signaal tv kijken. Opvallend is dat voetballiefhebbers (gedefinieerd als mensen die het voetbalstadion wel eens aan doen) veel vaker al geabonneerd zijn op digitale tv dan mensen die nooit een voetbalstadion bezoeken. De Eredivisie Live is dan ook meer interessant voor huidige dan voor nieuwe abonnees van digitale televisie. Daarbij is er overigens geen verschil in interesse tussen bijvoorbeeld de klanten van UPC of Ziggo.

Bureaus

Marketing

Economisch