New York Times verliest 16% adverteerders
27-08-2008 (10:35) - Media
De uitgever van New York Times, International Herald Tribune en Boston Globe heeft de operationele omzet met 10 procent zien dalen tot 235 miljoen dollar. Vooral de advertenties deden het slecht: de omzet daalde met 16 procent vergeleken met juli 2007. De inkomsten van lezers daalden met een half procent.Het onderdeel News Media Group zag de omzet met 18 procent dalen door onder meer een teruggang van de rubrieksadvertenties met 30 procent. Behalve door de zwakke economie werd dit vooral veroorzaakt door de crisis op de huizenmarkt.
Bij New York Times Media Group namen de inkomsten uit reclame met 15 procent af, bij de New England Media Group (Boston Globe) zelfs met 25 procent.
Daarentegen stegen de inkomsten van online met 2,6 procent, de reclame-inkomsten met ruim 5 procent. Internet nam 12,5 procent van de omzet voor haar rekening, een jaar terug was dat nog 11 procent. Het online bereik van de uitgever steeg in totaal met 12 procent tot ruim 50 miljoen bezoekers. De website van NY Times steeg zelfs met 38 procent tot ongeveer 20 miljoen bezoekers.
Mediafacts