Nog veel onduidelijkheid over cookiewet onder marketeers
02-02-2021 (11:01) - Media
Een groot deel van de Nederlandse marketeers is niet proactief bezig met wetgeving rondom privacy en veiligheid bij het inzetten van online video. En dat terwijl 40 procent van hen aangeeft door COVID-19 meer met video te werken dan voorheen. Dat is één van de conclusies uit de Online Video Monitor 2020 (OVM), een jaarlijks onderzoek naar de inzet van online video dat wordt gehouden door MarketResponse, in opdracht van Quadia.
Sinds de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) in 2016 werd vastgesteld, is het naleven van privacyregels belangrijker dan ooit. De OVM schetst een beeld van marketeers die toegeven dat hun organisaties nog niet goed op de hoogte zijn van regels rondom privacy, veiligheid en online dataopslag, als het aankomt op gebruik van online video. Zo blijkt het naleven van de cookiewet nog lang niet altijd te gebeuren en is ook het nagaan van quitclaims niet vanzelfsprekend.
Cookiewet roept nog altijd vragen op
Een meerderheid van de marketeers (57%) zegt zich aan de cookiewetgeving te houden, die al veel langer dan de AVG van kracht is. Toch is er nog steeds onduidelijkheid over de wet die websites verplicht toestemming te vragen om onder andere ‘tracking’ cookies te mogen plaatsen. Google en Facebook gebruiken dit bijvoorbeeld voor het genereren van advertenties. 29 procent van de respondenten weet niet of zijn of haar organisatie aan de wet voldoet, terwijl 13 procent weet dat het (nog) niet zo is.
Quitclaims blijven onbehandeld
Voor de publicatie van video’s waarin figuranten misschien ongevraagd in beeld zijn, heb je mogelijk een quitclaim nodig. Dit is een schriftelijke toestemming van de figurant om herkenbaar in beeld te zijn. 30 procent van de marketeers zegt dat hun organisaties niet met deze quitclaims bezig zijn. In werkelijkheid ligt dit percentage waarschijnlijk veel hoger: nog eens 36 procent zegt namelijk simpelweg niet te weten of het op de agenda staat.
Minder opslag op eigen kanalen
Er vindt ook een verschuiving plaats in de opslag van videoproducties. Video’s opslaan op een eigen platform wordt nog steeds het vaakst genoemd (55%). In 2019 sloeg 65 procent van de marketeers zijn video’s op een eigen platform op. In 2020 is dat nog maar 55 procent, waarbij YouTube (51%), online video platform (clouddiensten, 32%) en Vimeo (18%) allemaal groeiden in gebruik. Een mogelijke reden daarvoor is dat mensen door de pandemie meer thuiswerken. Veel opslag verplaatste daardoor naar externe platforms en de cloud, omdat die vaak beter beveiligd zijn dan een thuiswerkplek, en bovendien niet gelimiteerd zijn in opslag (zoals een harde schijf wel is).
Het volledige rapport downloaden.