Onderzoek: wie zapt wanneer weg?

03-06-2008 (10:22) - Media

Wanneer haakt een kijker af tijdens een talkshow? Met een nieuwe meetmethode is dit exact vast te stellen. In een onderzoek heeft René van Dammen van de afdeling mediaonderzoek en -advies van de publieke omroep precies berekend wanneer en waarom kijkers afhaken. Tijdens een symposium liet hij zien wat de afhaakmomenten zijn. Zo blijkt dat De Wereld Draait Door een piek beleeft om 19.53 uur, als de commerciële zenders reclameblokken instarten. Juist op dat moment begint het populaire onderdeel De TV Draait Door. Dit duurt tot na het begin van het NOS Journaal om 20.00 uur, waardoor ook dit programma minder kijkers trekt. De grootste schade is voor Goede Tijden Slechte Tijden, dat sinds de komst van DWDD structureel bijna een half miljoen minder kijkers heeft. Voor nieuws maakt het de kijker minder uit om later in een programma te vallen, maar voor een soap is het missen van het begin aanleiding om de rest van het programma ook maar aan zich voorbijgaan.
Bij Pauw & Witteman heeft één bepaald moment een averechts effect: de Zapservice. De rubriek is voor veel kijkers aanleiding om zelf aan het zappen te slaan. Van Dammen wijt dat deels aan de naam van de rubriek.

Broadcast Magazine

Bureaus

Marketing

Economisch