Online mediaconsumptie van 2021 in NOBO-cijfers

25-01-2022 (16:51) - Media

De NOBO-cijfers (Nederlands Online Bereiks Onderzoek) laten zien dat ons online gedrag sinds de pandemie sterk is veranderd. Je kunt stellen dat er sinds 2020 sprake is van een trendbreuk. Er wordt natuurlijk intensiever geïnternet en bepaalde toepassingen zijn booming.

Het gezamenlijke bereik van de sites en apps van de deelnemende Nederlandse publishers stabiliseerde in geheel 2021 op 89%. Dat staat voor 14,4 miljoen personen. Dagelijks bezoekt 58% (6+) de sites en apps van de aangesloten uitgevers. Driekwart van de internetters gebruikt daarvoor zijn smartphone.


Nieuwe rituelen

Online winkelen en vergaderen groeiden verder in 2021. Ondanks vermoede coronamoeheid worden nieuwsplatforms nauwlettend gevolgd. Ook de site van RIVM is nog druk bezocht. Ook gingen consumenten online op zoek naar tips over gezond bewegen, voeding en recreëren. De gewijzigde interesses zijn in NOBO goed terug te zien in de verschillende genres. Content over lifestyle, beauty en fashion zit in de lift, vooral bij mannen. Ook bij informatie over voeding, gezondheid en gezin is dat het geval. Door de pandemie werden de genres Overheid en Educatie en Maatschappij en Debat druk bezocht.
 
De meeste bezoeken, tijd en aandacht van de internetters gaat echter uit naar nieuwsplatforms, social media, beeld en geluid en zoekmachines. Deze genres worden door een grote en stabiele groep van meer dan driekwart van de bevolking maandelijks geraadpleegd.


Online vergaderen blijft populair

Gedurende 2021 bleef een groot deel van de beroepsbevolking vanuit huis werken. Dat vraagt uiteraard om online tools om met collega’s te overleggen.
 
 
De online vergaderdiensten zijn in de meting opgenomen. Bijna een kwart van de beroepsbevolking maakt maandelijks gebruik van één van de 4 vergaderdiensten. Binnen 2021 was er een interessante verschuiving zichtbaar. De diensten van Google en Zoom liepen in gebruik terug en Teams werd vorig jaar de meest gebruikte dienst.


Nieuwshonger niet gestild

Eind 2020 volgden 8 op 10 Nederlanders het nieuws online. Het bereik van de Nederlandse online nieuwsplatforms is op het niveau van 2020 gebleven. Maandelijks raadpleegt 82 procent van de dertienplussers één of meer nieuwssites of -apps. Het aantal bekeken nieuwsberichten en de surftijd namen licht toe. Er werden in totaal 5,3 miljard nieuwspagina’s bekeken (+5 procent).

De tijd die op nieuwsplatforms wordt besteed nam met 5 procent toe tot 30 minuten per dag. Bij het bereik en volume speelde de smartphone in 2021 een hoofdrol.
 

RIVM en Coronamelder

In 2020 zijn nieuwe platforms in de toplijsten verschenen; RIVM en Coronamelder. De Coronamelder lijkt gedurende 2021 in populariteit te zijn gedaald. De site van RIVM daarentegen blijkt rond de lockdown van eind van het jaar relevanter dan ooit.
 

Toegenomen online mediaconsumptie

Deelnemende uitgevers hebben voor de meting 157 online mediamerken van een NOBO-tag voorzien. Het gaat daarbij om honderden websites en apps. De merken hebben in 2020 samen ruim 89% van de Nederlanders (6+) bereikt. De online mediaconsumptie is in het jaar 2021 gestabiliseerd. De grafiek maakt duidelijk dat de smartphone leading is bij het webverkeer van de in NOBO deelnemende mediamerken. Het device is inmiddels goed voor 74% van het bereik op deze sites en apps, de pc/laptop voor 63% en de tablet voor 44%.


Toplijsten 2021

Geen jaaroverzicht zonder toplijsten. Hieronder de top-25 van Nederlandse online mediamerken die deelnemen via de tagged meting. NU.nl, Marktplaats, NOS en AD gaan bij de Nederlandse online media met indrukwekkende cijfers aan kop. De sites ontvangen maandelijks bijna de helft van de Nederlanders, goed voor ruim 7 miljoen bezoekers.
 


Veel nieuwsplatforms trokken in 2021 een groter publiek. Met name veel regionale spelers maakten een inhaalslag. Sportnieuws.nl verdubbelde het bereik.
 
Opvallend is het grote aantal magazine- en nieuwsmerken dat flink stijgt. Ook regionale nieuwsmedia zijn onder de stijgers terug te vinden evenals verschillende omroepsites. Opnieuw is zichtbaar dat veel van oorsprong offline mediamerken hun online bereik zien stijgen. Dat geldt voor veel dagblad- en magazinemerken, maar ook voor een mediamerk als BNR Nieuwsradio. Nieuwsmerk Metro maakt na het staken van de gedrukte editie online een sterke doorstart. 

Bureaus

Marketing

Economisch