SBS wint van RTL

01-08-2008 (10:49) - Media

De zomerstop is niet goed voor het marktaandeel van RTL4. Het lijkt erop dat de SBS-zenders deze maand die van RTL voorbijstreven wat betreft het marktaandeel in de avonduren. Dat is voor het eerst dit jaar, maar niet voor het eerst in de geschiedenis. Vorig jaar augustus was dit ook het geval.

De programmering van SBS loopt redelijk constant door in de zomer, met als publiekstrekkers Hart van Nederland en Shownieuws. Deze zomer gooide RTL4 het schema helemaal om, met nieuwe programma’s als Wie is de Chef en De Bloemenstal. Volgend jaar laat RTL het programma RTL Boulevard doorlopen in de zomer.

SBS heeft drie zenders, RTL heeft er vier. Ten opzichte van vorig jaar scoort SBS goed, wat zou komen door de duidelijke profilering van de drie zenders. SBS 6 is de familiezender, NET 5 voor jonge vrouwen en Veronica richt zich op de jonge, mannelijke kijkers. Door de gescheiden doelgroepen kannibaliseren de zenders niet van elkaar en kunnen ze groeien, stelt het omroepbedrijf. Bij RTL hebben de zenders een minder duidelijk afgebakende doelgroep.

Broadcast Magazine

Bureaus

Marketing

Economisch