Jubileumeditie Empack en Packaging Innovations succesvol afgesloten
Het verpakkingsevent Empack in combinatie met Packaging Innovations in Brabanthallen Den Bosch is op 5 en 6 april bezocht door meer dan 6.500 professionals.
“De twee dagen zijn voorbij gevlogen, maar wat was het weer geweldig! Het 20-jarig jubileum van Empack is een succes geworden dankzij alle partners, exposanten en bezoekers. We kijken terug op twee mooie en drukke dagen vol netwerkmogelijkheden en kennisoverdracht”, laat Corine Visser namens beursorganisator Easyfairs Nederland weten.
Opening van de beurs
Beide beursdagen werd afgetrapt met kickstarts. VNV organiseerde op de openingsdag de kickstart over het meten met twee materialen. Ulphard Thoden van Velzen, Senior Scientist Recycling schoof aan om zijn kennis over het recyclen van verpakkingen te delen en Rob Verhagen van OPACKGROUP belichtte de aspecten van kunststof. Om het onderwerp vanaf een andere kant te benaderen was Tom Ligthart namens TNO aanwezig. Sanne Westra van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lichtte haar visie toe vanuit de overheid. Bij de kickstsart op de twede dag schoven Rolf van Sprang (KIDV), Joanna Olszanska (YoYo.BoostReuse), Diede Vendrig (Unravel Behavior) en Rik Hennink (Hordijk Verpakkingen) aan om te discussiëren over wie systeemveranderingen leidt in verpakkingen, waarbij re-use, refuse, recycle en rethink centraal stonden, bekeken vanuit zowel consumenten als brandowners.
Duurzaamheid op één
Ook in de theaters bleek duurzaamheid nog steeds hét meest belangrijke onderwerp. Vanuit diverse invalshoeken werd er ingezoomd op vernieuwing van materialen, de wetgeving (waaronder Packaging Waste Regulation), het (koop)gedrag van de consument, de re-begrippen als re-use & recycle én succesvolle brandcases. De workshop area richtte zich op de ontelbare mogelijkheden die er zijn met vouwkarton en ook het nieuwe element 'de kennisbank' van Now New Next en Green Serendipity brachten bezoekers op weg in de wereld van duurzaam verpakken.
Uitreiking Innovatie Awards
Nieuw dit jaar waren de product pitches gegeven op het Business Terras. Elk van deze pitches werd zorgvuldig beoordeeld door de onafhankelijke non-profit organisatie Cradle To Cradle die producten certificeert op veiligheid, circulariteit en duurzaamheid van de productie. Aan het einde van de eerste beursdag won Roy Schoemaker de Innovatie Award met zijn pitch ‘recycling label waste with RafCycle’. In zijn pitch vertelde hij over de afvalstroom van labels die vaak wordt vergeten; de liners. UPM Raflatac biedt de oplossing om ervoor te zorgen dat deze liners recycled worden in nieuwe liners. Jan Kraaijeveld van Slimstock won op de tweede beursdag de Innovatie Award met zijn pitch ‘Verdien meer met slim voorraadbeheer’. Hij vertelde in zijn pitch over Slim4; een voorraadsbeheersoftware die bedrijven helpt hun bestelproces en beschikbaarheid van hun voorraad te verbeteren.
20 jaar Empack
Op Empack waren de blikjes van Premium Partner Aroja Xorfex aanweig. Dit Tsjechische bedrijf ontwikkelde Digital Print Technology waarmee blikjes geproduceerd kunnen worden met een 3D print. De roterende objecten maken het mogelijk om verschillende kleuren en effecten te gebruiken, zoals een metallic look of spectaculaire 3D-effecten. Op de beurs werden deze bedrukte frisdrankblikken ter ere van het 20 jarig jubileum uitgedeeld aan de bezoekers.