Unilever gaat duurzaam met AI bestuurde vrieskist
De intelligente vrieskisten van OLA gaan open wanneer een consument contactloos betaalt, ze kunnen hun bestelling ophalen en zelfs wijzigen en de AI registreert en rekent af wat ze hebben gekocht.
Vriezers van OLA in gemakswinkels spelen een cruciale rol in de groeiende impulsieve ijsmarkt, Analisten voorspellen dat de wereldwijde markt voor impuls-ijs met 5,7% zal groeien tussen 2023-2028.
Consumenten vraag voorspellen
Unilever heeft wereldwijd 3 miljoen ijskasten, waarvan 50.000 intelligente vrieskisten. De wereld van deze vriezers gaat verder dan wat je op het eerste gezicht zou denken. Sommige van deze ijskasten draaien op hogere temperaturen om energiekosten te besparen, terwijl andere vriezers gebruikmaken van slimme technologie om te vertellen wanneer deze moet worden bijgevuld. In de toekomst kunnen vriezers zelfs de consumentenvraag voorspellen. Om ervoor te zorgen dat retailers niet zonder voorraad komen te zitten, heeft Unilever digitale hulpmiddelen en AI in het vriespark geïntegreerd. "Op dit moment zijn 50.000 vriezers voorzien van AI om het juiste product in de juiste vriezer te leggen", zegt Sarosh Hussain, head of digital selling systems "en er zijn plannen voor meer."
AI analyseert
"Ons onderzoek vertelt ons dat de meerderheid van de consumenten kiest welk ijsje ze willen kopen bij de ijskast," zegt Berty Jacob, R&D cold chain specialist bij Unilever. "Mensen plannen niet vooraf. Het is niet zoals melk kopen; ze komen niet morgen terug. Als je het product niet hebt, heb je de verkoop verloren. De camera in onze vriezers maakt regelmatig een foto, stuurt deze naar de cloud en analyseert deze met behulp van AI om winkeliers te laten weten wat ze moeten bijvullen en bestellingen in te dienen op een eenvoudige manier."