'180 meest originele bureau'
10-09-2009 (09:54) - Bureaus
In opdracht van MarketingTribune heeft Intomart GfK een steekproef gehouden onder 865 Nederlandse adverteerders. Doel: reclamebureaus met het beste imago boven water te krijgen. Uit de resultaten blijkt dat VEA bureaus het goed doen bij de adverteerders.
Deze week is de uitslag bekendgemaakt van het Nationaal Onderzoek Marketing Dienstverleners 2009. Opmerkelijk is de opmars van interactieve bureaumerken LBi Lost Boys, Clockwork, Achtung! en the people's valley. Een VEA bureau dat op cosmopolitische leest is geschoeid, 180 Amsterdam, pakt opvallend de high scores.
Andere uitschieters zijn VEA-bureaus Saatchi&Saatchi, Ogilvy en DDB Amsterdam die onder adverteerders met een budget van ruim een half miljoen euro de hoogste geholpen bekendheid genieten.
Wie een miljoen of meer op zak heeft, zet voor zijn themacampagnes respectievelijk DDB Amsterdam, N=5 en TBWA\ Neboko op de de shortlist. Ogilvy en TBWA\ doen het ook goed onder grote adverteerders (1 miljoen plus) met interesse voor actiematige- en promotionele campagnes.
Uit het onderzoek blijkt dat de steekproef ten aanzien van de dienstverlening van reclamebureaus het ‘komen met originele voorstellen’ het belangrijkste kenmerk vindt (56%). Op dit kenmerk voert 180 Amsterdam de lijst aan (52%). Als het gaat om dienstverleningskenmerken is “betrouwbaarheid” het belangrijkste.
De top drie bestaat dan uit respectievelijk Wieden+Kennedy, the people's valley en McCann Advertising.