ADCN 2011: 11 Gouden Lampen

22-04-2011 (14:47) - Bureaus

Na een aantal magere jaren was het donderdagavond eindelijk weer een reden tot een groot ADCN-feestje. Tijdens de editie 2011 zijn er maar liefst 33 Lampen uitgedeeld, 21 Zilveren exemplaren en 11 van Goud. Daarnaast werden er in het hoofdstedelijke Tuschinski Theater vijf Deelbekroningen en één Bekroning voor het jonge talent vergeven. Al met al een flink rijkere oogst in vergelijking met de editie van het vorige jaar, toen er in de Stadsschouwburg Amsterdam zeven Gouden en vijftien Zilveren Lampen werden uitgereikt.

Opvallend was het feit dat er eigenlijk geen grote winnaars waren. Hoewel TBWA\NEBOKO maar liefst 29 nominaties op zak had, ging het reclamebureau uiteindelijk met ‘slechts’ tweemaal Goud en viermaal Zilver naar huis. Hoewel, ‘slechts’. TBWA\NEBOKO mag natuurlijk tevreden zijn. Andere bureaus die de champagne rijkelijk hebben laten vloeien zijn DDB Amsterdam (driemaal Zilver) en vooral Wieden+Kennedy (vier Lampen, allen voor Nike’s ‘Write the Future’). Verder waren er Gouden Lampen voor N=5, FHV BBDO, Selmore, ETCETERA, Alfred International en SOGOOD.

De eerste Staande Lamp, de prijs voor het beste werk van het jaar, was voor Wieden+Kennedy's 'Write the Future' in opdracht van Nike. De campagne won ook al drie Gouden Lampen.

Nike en W+K scoren met WK
De ADCN Lampen-editie 2011 was er vooral één waarin de categorie Commercials excelleerde. Negen Zilveren Lampen en vier Gouden Lampen stonden 21 april te wachten op de gelukkige makers. Een van de meest opvallende Gouden Lampen was er voor Wieden+Kennedy dat voor één campagne vier Lampen naar zich toe harkte. ‘Write the Future’, gemaakt in opdracht van Nike, was by far de meest populaire campagne bij de verschillende jury’s, waaronder die van de jury Commercials. Hoewel het WK Voetbal 2010 in Zuid-Afrika alweer een eeuwigheid geleden lijkt, blijkt de op het sportspektakel gerichte ‘Write the Future’ driekwart jaar later nog steeds te staan als een huis.

Er was ook Goud voor een andere oude bekende van vele prijzenfestivals: Bol.com’s ‘Mummiepak’, bedacht en gemaakt door ETCETERA. TBWA\NEBOKO scoorde in deze categorie Goud met het filmpje waarin een oud vrouwtje in haar autootje wordt aangehouden door een bijziende motoragent (Pearle) en Gouden Loeki-winnaar Alfred International kon een Gouden Lamp incasseren voor de Calvé ‘Pietertje’-commercial.

Goud voor Reclame Klassiekers
In de categorieën Grafische Vormgeving en Verpakkingen werden dit jaar aardig wat Lampen vergeven. Bij Grafisch was er ditmaal Goud voor de – overigens prachtige – serie affiches dat FHV BBDO ontwierp voor de succesvolle tentoonstelling ‘Reclame Klassiekers’, afgelopen winter in de Beurs van Berlage. Zilver werd toegekend aan Thonik dat de nieuwe huisstijl van de VPRO onder handen nam. Ook was er Zilver voor de merkidentiteit van ecosnack Pomm’s (Motif Concept & Design) en ‘Suzy Menkes Cyber Craft’ uit de koker van het bureau Part of a Bigger Plan.

De jury Verpakkingen vond de koffieverpakkingen dat SOGOOD heeft ontworpen voor koffiebranderij G. Peeze Goud waard. Zilver was er in deze categorie voor de in New York en Los Angeles door Heineken gelanceerde STR-fles (de aluminium fles toont onder UV-licht schietende sterren). Het bureau dBOD creëerde het prachtige flesje.

Leung en Beijer hét Jong Talent

ADCN heeft jong talent al jaren hoog in het vaandel. En terecht. Winnaars uit het verleden zijn inmiddels gevestigde namen in de creatieve industrie en de winnaars van dit jaar – Justin Leung en Ruben Beijer – mogen zich wellicht in het rijtje gaan scharen. Zij wonnen de Bekroning in de categorie Jong Talent met ‘Dankzij K&C’. De Deelbekroning Young Directors werd uitgereikt aan Rogier Hesp, regisseur van de internetcommercial ‘Drama Queen’ gemaakt onder auspiciën van TBWA\PHS Helsinki en opdrachtgever CFP-SHOTS.

Bij Actiemarketing blonk het Goud voor Selmore dat de beroemde/beruchte DutchDress bedacht voor Bavaria met het WK Voetbal 2010 in het achterhoofd. PR was er vorig jaar zomer meer dan zat, dankzij de oranje niemendalletjes. Het Goud was zeker op zijn plek. Actiemarketing-Zilver ging naar Arthur’s ADCN Nominatielijst (New Message) en Hi-Tec Liquid Mountaineering (CCCP).
In de categorie Interactief werden er drie Zilveren Lampen uitgedeeld. Philips’ ‘Wake up the Town’ (Tribal DDB), het ‘Live interactief billboard tegen agressie’ geïnitieerd door de Dienst Publieke Communicatie (N=5) en Vodafone’s ‘Madame TreSesti’ (ACHTUNG!) hadden prijs.

De DutchDress is nog niet vergeten
De jury Print & Buitenreclame beloonde de dagbladcampagne ‘Social Networks’ bedacht en gemaakt door TBWA\NEBOKO in opdracht van Heineken Nederland met Goud. In de subcategorie Tijdschriften was er ook Goud. Dat eremetaal was gereserveerd voor (daar zijn ze weer) Wieden+Kennedy met ‘Write the Future’ (Nike). Goud in de categorie Buitenreclame was voor het ‘Live interactief billboard tegen agressie’ van N=5, dat ook één van de meest succesvolle campagnes was tijdens het Lampen Gala 2011. Zilver was er overigens voor ‘Scherm kapot’, buitenreclame van Centraal Beheer Achmea bedacht en gecreëerd door DDB Amsterdam.

In de categorie Geïntegreerd was er een Gouden Lamp voor – verrassing – ‘Write the Future’, de Nike WK-campagne van Wieden+Kennedy. Zilver ging naar Bavaria’s DutchDress (Selmore) en Philips’ ‘Wake up the Town’ (Tribal DDB).

Last but not least: twee radiocommercials grepen naar het Zilver. De WK Afvalzak van Praxis uit de creatieve kronkels van Doom&Dickson én de Pearle ‘Rode Ogen’ van TBWA\NEBOKO.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch