ADCN: leden grotere invloed op Lampen

28-11-2008 (09:53) - Bureaus

Met  ingang van de komende jurering voor de ADCN Jaarprijzen - de Lampen - kunnen de leden  van de Art Directors Club Nederland (ADCN) álle categorieën jureren. De  ADCN zet hiermee een volgende  stap in de vorig jaar ingezette koerswijziging om alle categorieën gelijkwaardig te maken. Daarmee worden voortaan ook alle jury’s gelijkwaardig en worden alle Lampen op dezelfde manier toegekend. 

Vorig jaar stapte de ADCN al af van de Jury van Veertien; de jury die de traditionele categorieën print, buitenreclame en commercials  beoordeelde. Er zijn zeven gelijkwaardige vakjury’s met een gelijk aantal  juryleden voor in de plaats gekomen. Dus naast bovengenoemde categorieën ook voor geïntegreerde- en interactieve communicatie,  actiemarketing, grafische vormgeving en verpakkingen. Daarmee  anticipeerde de ADCN op de veranderende verhoudingen binnen de communicatiebranche, en op de toekomst waarin nieuwe disciplines zich zonder twijfel zullen aandienen.

Peter van Zijp: 'De leden krijgen nu een stem bij alle disciplines. Met deze stap wordt er geen  enkel onderscheid meer gemaakt tussen de categorieën. En heel belangrijk:  er is ook geen verschil meer in de manier waarop een Lamp wordt toegekend. Immers, in de oude situatie kon de vakjury voor de categorieën grafisch,  actiemarketing en verpakkingen een Gouden Lamp toekennen zonder inmenging  van de leden. Daarmee bleven er toch nog verschillen in de toekenningswijze van de Lamp. Met het succes dat we afgelopen jaar wisten  te boeken met de introductie van het online jureren, kon het definitieve  besluit genomen worden om de gelijkwaardigheid naar alle categorieën door  te trekken. Ik vind het een taak van een toonaangevende vereniging als de ADCN, ervoor te zorgen dat haar prijzen een afspiegeling zijn van wat er speelt in de branche. Met deze insteek slagen we daar denk ik goed in en ligt er ook een goede basis voor  de toekomst.'

Inzenders kunnen vanaf 1 december  online registreren en insturen.
De jury’s, aanlevervoorwaarden en  formulieren zijn tevens online gepubliceerd op www.adcn.nl. Deadline: 9 januari 2009 16.00 uur. Alle geïnteresseerden kunnen de  inzendingen bekijken tijdens de online Kijkdagen van 12 maart tot en  met 22 april 2009.

Media

Marketing

Economisch