AH de bekendste hofleverancier

21-07-2009 (09:54) - Bureaus

Reclamebureau Brandhome heeft in België en Nederland onderzoek gedaan naar het predikaat hofleverancier. Het predikaat heeft een hoge naamsbekendheid, maar liefst 90% van de ondervraagden kent het begrip. 1 op 3 is in staat om een concreet bedrijf te noemen. In België wordt dan Spa genoemd en in Nederland Albert Heijn. Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan de helft van de ondervraagden het predikaat associeert met kwaliteit. Prestige en luxe volgen op de voet als waarden die horen bij zo’n product of dienst. Een andere opvallende conclusie uit het onderzoek is dat slechts 5% van de Belgen en Nederlanders bereid is om meer te betalen voor die kwaliteit. 
 
Erik Saelens van Brandhome: ‘Ons bureau is zeer geïnteresseerd in de waarde van merken. Daarom wilden we onderzoeken wat het effect van het predikaat hofleverancier is voor een merk. Het blijkt dat hofleverancier worden een bevestiging is van kwaliteit en prestige. Daarom is men niet bereid meer te betalen voor die kwaliteit. De consument gaat er al vanuit dat de prijspremium in de verkoopprijs zit. Vandaar het lage aantal van 5% dat bereid is om meer te betalen.’ 
 
30% van de Belgen en Nederlanders beweren al ooit iets gekocht te  hebben bij een hofleverancier. Van de mensen die een hofleverancier kunnen noemen, staan onderstaande merken in de top 4. De top 4 ziet er voor België en Nederland als volgt uit: 

België vs Nederland

1. Spa (5%) 1. Albert Heijn (7%)
2. Delacre (4%) 2. De Ruijter (2%)
3. Galler (4%) 3. Shell (2%)
4. Delvaux (4%) 4. De Bijenkorf (2%)

 
Opvallend is dat jongeren iets minder vertrouwd zijn met de term hofleverancier, maar de term wel veel meer associëren met kwaliteit, vertrouwen, prestige en luxe en dan ook vaker bereid zijn om iets meer te betalen.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch