Albert Heijn mijdt Gouden Kooi

04-07-2007 (10:53) - Bureaus

Albert Heijn mijdt het controversiële programma De Gouden Kooi van tv-zender Tien in zijn reclamecampagne op televisie. De grote mediabureaus Kobalt en Carat, die voor adverteerders reclamezendtijd inkopen, zeggen dat grote bedrijven hun reclames niet rond het tv-programma De Gouden Kooi moeten laten zien. `Al die grofheden en geweld zijn schadelijk voor je imago,` zegt buying director Ellen van Bodegraven van Kobalt. `Kijkers zullen denken dat adverteerders achter de inhoud staan.` Mediabureau Mindshare boycot het programma nog niet, maar overweegt ook te stoppen `als het sentiment rond De Gouden Kooi nog verder verslechtert`, zegt strategy-director Ruud de Lange. Media Markt doet niet aan een boycot, omdat het bureau stelt dat het programma de wet en de Kijkwijzer niet overtreedt. Volgens commercieel directeur Ton Rozestraten van Talpa was het bewuste programma in juni een van de populairste onder adverteerders bij de zender Tien. Hij laat weten `bedrijven die zich zorgen maken` graag te woord te staan.

De supermarktketen Albert Heijn vreest dat het geweld en de grofheden in het realityprogramma schadelijk zijn voor het imago van AH. Het concern volgt daarmee het advies van Kobalt, en Carat.
Eerder vermeed Carat al om reclamezendtijd in te kopen rond erotische programma’s op SBS6 en Jerry Springer. Ook riep een meerderheid in de Tweede Kamer adverteerders op het programma te boycotten.
Ook andere grote adverteerders, waaronder Procter Gamble (Gilette, Pampers en Ariel) zijn niet gelukkig met de inhoud van het programma.

AD

Media

Marketing

Economisch