Amsterdamse reclamewereld voelt economische crisis flink

10-07-2009 (00:00) - Bureaus

Nederlandse reclamebureaus voelen de economische crisis behoorlijk. 'Voorheen konden we rustig achterover leunen, het geld kwam toch wel binnen. Nu moet iedereen keihard werken voor zijn centen', zegt Lowe/Draftfcb-man Charles Borremans in Het Parool.

Volgens de krant zijn de glitter en glamour inmiddels verdwenen uit de Amsterdamse reclamewereld, die zeker veertigduizend werknemers telt. Maar er vallen harde klappen onder reclamemakers: banen verdwijnen bij tientallen, salarisverhogingen zijn uit een ander era.

Uit nieuwe cijfers van VEA blijkt dat bureaus verwachten dat ze dit jaar bijna negen procent minder gaan verdienen dan in 2008. Vorig jaar wisten ze nog redelijk af te sluiten door tijdig ingrijpen: 4,5 procent van het personeel verloor toen zijn baan. Bij grote bureaus met meer dan veertig mensen verdween tien procent van de banen.

Borremans: 'De neergang begon in oktober vorig jaar. In de eerste maanden van dit jaar kwam de stagnatie van alle kanten op ons af. Klanten draaien niet goed en bezuinigen op reclames.'

De ellende in de reclamewereld heeft grote gevolgen voor Amsterdam. 'De krimp van onze sector is voelbaar in de stad, ook op microniveau, bij de bakker bijvoorbeeld. Mensen geven minder uit', zegt Simon Neefjes van TBWA. 'De grote effecten van de ontslagen bij reclamebedrijven moeten nog komen. Ik verwacht eind dit jaar een grote terugslag in bestedingen door consumenten.'

Borremans verwacht dat de reclamesector er na de crisis heel anders uit zal zien. 'Vroeger hadden wij hier in Amsterdam veel kantoren van tweehonderd man. Nu is voor de meeste bureaus vijftig man misschien wel de maximale omvang. Maar daaromheen ontstaan veel meer kleine bureautjes, die zich toeleggen op internet of guerillamarketing.'

 

 


Reacties

Dhr. borremans blijkt heel goed te zijn in achterover leunen,rustig wiebelend,de hand strijkend over de kin,lederen milaantje's op tefel,hard lachend om eigen grappen en dat voor maar een paar honderdtjes per uur. Dhr. Borremans is een aanwinst voor zichzelf maar een ramp voor lowe. RECLAME.......is blijkbaar toch een vak,let op wanneer je onzin uitkraamt en jezelf verlaagt tot de pipo van de cliche's. succes met het koren meneer borremans, het kaf neemt afscheid van u.
jeppe communicatie @ 10-07-2009 10:59 uur
'Voorheen konden we rustig achterover leunen, het geld kwam toch wel binnen.' Deze opmerking is vast een grap of meneer Borremans is een schande voor het vak. In het communicatievak wordt keihard gewerkt, crisis of geen crisis. Een crisis echter dwingt tot nóg meer creatiever denken. Prima eigenlijk. Rustig achterover leunen doen bureaus sinds 1985 al niet meer, toen werkwijzen transparanter werden en klanten genoeg kregen van de decadente bureauwereld. Een goede zaak.
Rob Marijn @ 10-07-2009 11:10 uur
We weten allemaal wat er met de dinosauriërs gebeurd is...
Ferdinand Ake @ 10-07-2009 12:44 uur
Zou het feit dat er sinds kort keihard gewerkt moet worden de reden zijn dat er zo'n grote uitstroom is?
Jeroen Kaal @ 10-07-2009 12:56 uur
Wat gek meneer Borremans, ik dacht altijd dat u uit ging van de theorie dat alleen mensen van buiten Nederland achterover leunden en het geld nonchalant binnen lieten stromen...
Salvator @ 10-07-2009 14:40 uur
Een open uitnodiging aan heer Borremans om een keer de Creative Cube te bezoeken. In Rotterdam, dat wel natuurlijk. Kan hij een kijkje komen nemen, hoe de post crisis bureau organisatie eruit ziet.
René Bouwmeester @ 10-07-2009 15:51 uur
als er iets overgewaardeerd is in de reclamewereld is het C. Borremans zelf. Hard werken is aan hem niet besteed, achterover leunen en slap inhoudsloos ouwehoeren destemeer.
tico @ 14-07-2009 15:01 uur

Media

Marketing

Economisch