Amsterdamse reclamewereld voelt economische crisis flink
10-07-2009 (00:00) - Bureaus
Nederlandse reclamebureaus voelen de economische crisis behoorlijk. 'Voorheen konden we rustig achterover leunen, het geld kwam toch wel binnen. Nu moet iedereen keihard werken voor zijn centen', zegt Lowe/Draftfcb-man Charles Borremans in Het Parool.
Volgens de krant zijn de glitter en glamour inmiddels verdwenen uit de Amsterdamse reclamewereld, die zeker veertigduizend werknemers telt. Maar er vallen harde klappen onder reclamemakers: banen verdwijnen bij tientallen, salarisverhogingen zijn uit een ander era.
Uit nieuwe cijfers van VEA blijkt dat bureaus verwachten dat ze dit jaar bijna negen procent minder gaan verdienen dan in 2008. Vorig jaar wisten ze nog redelijk af te sluiten door tijdig ingrijpen: 4,5 procent van het personeel verloor toen zijn baan. Bij grote bureaus met meer dan veertig mensen verdween tien procent van de banen.
Borremans: 'De neergang begon in oktober vorig jaar. In de eerste maanden van dit jaar kwam de stagnatie van alle kanten op ons af. Klanten draaien niet goed en bezuinigen op reclames.'
De ellende in de reclamewereld heeft grote gevolgen voor Amsterdam. 'De krimp van onze sector is voelbaar in de stad, ook op microniveau, bij de bakker bijvoorbeeld. Mensen geven minder uit', zegt Simon Neefjes van TBWA. 'De grote effecten van de ontslagen bij reclamebedrijven moeten nog komen. Ik verwacht eind dit jaar een grote terugslag in bestedingen door consumenten.'
Borremans verwacht dat de reclamesector er na de crisis heel anders uit zal zien. 'Vroeger hadden wij hier in Amsterdam veel kantoren van tweehonderd man. Nu is voor de meeste bureaus vijftig man misschien wel de maximale omvang. Maar daaromheen ontstaan veel meer kleine bureautjes, die zich toeleggen op internet of guerillamarketing.'