Bik (DDB) kritisch over reclame-uitingen
17-08-2009 (08:36) - Bureaus
‘U vind het misschien een rare mening van een verstokt reclameman, maar teveel reclame is gewoon lelijk, zeker op een plek die van zichzelf het aanzien waard is.’ Manfred Bik, reclameman en reclamecolumnist van BNR Nieuwsradio, mengt zich in zijn wekelijkse column in de strijd tegen reclamevervuiling in de grote steden, meldt Reclamewereld.blog.nl. Zoals in de Amsterdamse binnenstad, waar volgens hem een LasVegasiëring plaats vindt, gezien alle stijgerdoeken en videowalls daar. Het komt ook de reclame niet ten goede, want welke knipperende lichtbak valt er nog wél op in een oerwoud van neon? Als je ter vergelijking in een paar Duitse binnensteden gaat kijken, dan merk je hoe opvallend en effectief een mooi beletterde winkelgevel eigenlijk is, als die met een beetje bescheidenheid en in harmonie met de omgeving gemaakt is.’
Aanleiding voor de opmerking van Manfred Bik, in het dagelijks leven strateeg bij reclamebureau DDB Amsterdam, is omdat de nominatie van de Amsterdamse grachtengordel om door Unesco benoemd te worden tot Cultureel Erfgoed, door de schokkende lelijkheid van reclame in het geding is gekomen. De verantwoordelijke Minister, Plasterk, heeft zelfs de officiële voordracht uitgesteld, meldt hij. ‘Misschien is dit bericht dan signaal genoeg om eens stil te staan bij wat we Amsterdam (en vele andere plekken in ons land) eigenlijk aandoen met de ver-LasVegasiëring van de binnenstad.’