Braken van Braakhekke

23-12-2008 (10:12) - Bureaus

Niet de moddervette diva Gordon, maar pleepottensnuivende Joop Braakhekke is de meest irritante Bekende Nederlander in een commercial. De Specsavers-spot is de meest walgelijke commercial van 2008. Het filmpje heeft gisteravond tijdens de live-uitzending van het programma TROS Radar de Loden Leeuw 2008 ontvangen. Deze werd door de kijkers toegekend voor de commercial waarin de opticien een oude oma op haar achterste tikt met een liniaal, omdat zij een bril pakt uit een rek waaruit zij niet mag kiezen. In deze commercial wijst Specsavers het Nederlandse publiek op het recht op een ruime keuzemogelijkheid. Want bij Specsavers geldt twee voor de prijs van één voor de gehele collectie. De commercial weerspiegelt het beeld hoe het niet moet. De voice-over wijst de kijker erop dat Specsavers het één keer anders heeft geprobeerd. De kranige oude dame accepteert dit inderdaad niet en verweert zich pittig op het moment dat haar onrecht wordt aangedaan.

Met de commercial waarvoor Specsavers de Loden Leeuw heeft ontvangen, probeert de optiekgroep een uitdagende én herkenbare reclame neer te zetten, die bovenal duidelijk maakt ‘waarom je toch meteen naar Specsavers moet gaan’. Opvallend is hoeveel verschillende reacties de commercial opriep. De commercial werd niet alleen genomineerd voor de Loden Leeuw, maar ook voor de Gouden Loeki. Daarnaast heeft SBS 6 de commercial gebruikt voor de 25 meest grappige televisiereclames van het jaar. Woordvoerder Reidar Bakker: ‘Humor is heel erg persoonlijk. We weten uit onderzoek dat we laten uitvoeren door TNS Nipo dat er een polariserende werking van de commercial uitgaat. Een deel vindt het heel erg grappig, maar er is ook een deel van de kijkers dat zich er aan ergert.’

‘Hoewel de commercial voor Specsavers vanuit verkoopoogpunt en herkenbaarheid van het merk heel succesvol is, laten we het signaal dat kijker nu geeft niet aan ons voorbij gaan. Het is natuurlijk nooit onze intentie geweest om irritatie op te wekken’, aldus Bakker. ‘We willen de herkenbaarheid en de uitdagende toon behouden, maar gaan wel kijken hoe we minder irritatie kunnen opwekken bij de kijker.’ Specsavers vindt het positief dat TROS Radar de kijker de kans geeft om zijn of haar stem te laten horen over de commercials die dagelijks op tv te zien zijn en zal zoals gezegd de adviezen ter harte nemen.

Media

Marketing

Economisch