Bureau O beklimt Col de la Colombière
15-06-2009 (09:57) - Bureaus
Over een week is de Col de la Colombière weer van Fietsenvoor.nl. Dit jaar gaan 20 fietsers de uitdaging aan. Amateurs die maanden trainen om zo vaak mogelijk op één dag naar de top te fietsen. Reclamebureau O / Utrecht is initiatiefnemer en hoofdsponsor van Fietsenvoor.nl.
Doel is om zo veel mogelijk geld bij elkaar te fietsen voor de spierziekte Myotone Dystrofie. In 2008 werd het evenement een groot succes met ruim 40.000 euro sponsorgeld. MD is een onbekende spierziekte, één op de 10.000 Nederlanders heeft MD dat (nog) niet te genezen is.
Een maand later, op 22 juli, is deze col de laatste hindernis in de zwaarste etappe van de Tour de France. Volgens het blad Fiets is deze col: ‘de meest ondergewaardeerde berg van Frankrijk en weer eens wat anders dan de Alpe d’Huez’.
Hans Blaauwendraat, directeur van O / Utrecht, fietste vorig jaar achtmaal omhoog en gaat dit jaar de uitdaging aan om 9 keer naar de top te fietsen. Dat betekent zo’n 265 kilometer fietsen, waarvan de helft stevig bergop. Blaauwendraat: ‘Ik ben ongelooflijk trots dat ik samen met 5 collega’s en 14 andere sportievelingen straks op die berg tot het uiterste zal gaan voor MD.’
Een aantal prominenten uit de fietswereld steunt Fietsenvoor.nl. Zoals ex-profwielrenner en NOS Tour de France commentator Maarten Ducrot zegt: ‘Dit is nog eens een actie met een écht hart, iets wat ik bij andere initiatieven voor goede doelen wel eens mis. Je merkt de bevlogenheid, ze gaan er echt voor.’ Ook Daphny van den Brand, huidig Nederlands en Europees Kampioen en voormalig Wereldkampioen veldrijden, is ambassadeur. Zij verzorgde een fiets klim-clinic in Berg en Dal. Een actie die ruim 1.000 euro voor MD heeft opgebracht.
Kijk op www.fietsenvoor.nl