Bureaus gooien geld over balk

07-08-2007 (10:05) - Bureaus

‘Je haalt het hoogste effect met bannerreclames als je al aan het begin van de campagne intensief adverteert.' Volgens Marcel Vogels van onderzoeksbureau Memo2 is een deel van veel bannerbudgetten weggegooid geld. De campagnes beginnen te laat en met een lage frequentie. Dat is de slotsom van een onderzoek dat Memo2 deed onder tweehonderd campagnes, die het onderzoeksbureau in de afgelopen 3 jaar volgde met zijn meetpixel-systeem. Vogels: ‘Veel bureaus werken op dezelfde manier. De bannercampagnes worden gelijk, verspreid over een vaste periode, vertoond, en aan het begin even vaak als tegen het einde. Je ziet echter regelmatig dat campagnes bij uitgevers een paar dagen te laat van start gaan. Dat wordt dan ingehaald door in een korte periode meer te adverteren.’ Maar dat is volgens hem al te laat omdat het 'verrassende' effect dan al weg is. De onbedoeld te late start van een campagne is voor een deel weggegooid geld omdat het effect in termen van aandacht van de consument niet optimaal is. Hoe groot dat verlies in euro's is, is moeilijk vast te stellen. Maar Marcel Vogels stelt dat de effectiviteit van campagnes tot 25 procent beter kan. Eind vorige week presenteerde Memo2 zijn bevindingen uit de analyse van zelf verworven campagnegegevens.

Emerce

Media

Marketing

Economisch