BVA haalt campagnestrateeg Obama
02-07-2009 (09:36) - Bureaus
Ter gelegenheid van haar 90-jarig bestaan haalt BVA David Plouffe, de campagnestrateeg van Barack Obama, naar Nederland. Plouffe zal spreken over de onverwacht succesvolle en innovatieve campagne van Obama en de toekomst van het campagnevoeren. Op donderdag 1 oktober wordt het jubileum van BVA bond van adverteerders groots gevierd in de Haagse RAC Hallen onder de titel: ‘BVA 90 jaar, 10 voor 100! Adverteerders nemen hun verantwoordelijkheid’.
Plouffe zal uitgebreid terugblikken op het succes van de Obama-campagne, maar ook ruim de tijd nemen om vragen uit het publiek te beantwoorden. Behalve Plouffe zullen op 1 oktober ook toonaangevende sprekers uit bedrijfsleven, politiek en samenleving hun kritische mening geven over heden, verleden en toekomst van reclame.
Naast dit inhoudelijke middagprogramma vindt ’s avonds een sponsordiner plaats, waarvoor tal van politieke en maatschappelijke kopstukken worden uitgenodigd. In totaal wordt op zo’n 700 aanwezigen gerekend. Het thema van het BVA-jubileum is in lijn met de nieuwe missie: het ‘verantwoorde adverteren’. Driessen: ‘Negentig jaar lang hebben we als adverteerders onze reclameboodschap op een overtuigende en effectieve wijze over de consument uitgestort. De consument van nu verlangt echter een eerlijke dialoog in plaats van reclame. In de komende jaren zullen adverteerders deze slag naar de dialoog met de consument moeten maken om net zo succesvol te blijven. De campagne van Barack Obama is daar een fantastisch mooi voorbeeld van. Het is een grote eer dat David Plouffe voor ons 90-jarig jubileum naar Nederland wil komen. In zijn overwinningstoespraak op 4 november 2008 dankte Barack Obama, hem als ‘the unsung hero’ van zijn verkiezingscampagne die hij ‘de beste poltieke campagne in de geschiedenis van de Verenigde Staten’ noemde.’
Plouffe zal een inleiding houden onder de titel: The Obama Phenomenon: What’s Next? De 2008 campagne heeft de wijze van politiek campagnevoeren fundamenteel veranderd. Daarnaast heeft deze campagne grote invloed gehad op maatschappelijke en commerciële campagnes wereldwijd. Miljoenen Amerikanen speelden een grote rol bij de succesvolle campagne van Obama. Plouffe wordt algemeen gezien als het meesterbrein achter de winnende strategie en het samenstellen van een team dat de historische resultaten behaalde.
.jpg)