Campagne Toyota iQ gelauwerd

15-06-2009 (09:55) - Bureaus

De campagne rond de introductie van de nieuwe Toyota iQ is door marketeers en reclamemakers uitgeroepen tot de beste van het afgelopen jaar. De prijs werd aan Toyota importeur Louwman & Parqui uitgereikt op een bijeenkomst rond de Auto Innovatieprijs 2009, die door AutoWeek in het leven is geroepen om een platform te bieden aan innovaties in de auto-industrie. Juryvoorzitter Martin de Munnik, directeur van het reclamebureau LaMarque, prees de effectiviteit en innovatiekracht van de zeer onderscheidende campagne rond de introductie van de Toyota iQ.

Die conceptuele aanpak was voor Louwman en Parqui aanleiding om te kiezen voor een specifiek Nederlandse marketingaanpak voor Toyota. Eric Louwman, Marketing Directeur bij de importeur: ‘We wilden de marketing rond de Toyota iQ net zo verrassend en onderscheidend maken als de iQ is. Het aantrekken van de bekende Britse autojournaliste Vicki Butler Henderson om onder andere onze compacte 3+1-zitter in een commercial kritisch aan de tand te voelen is daar een goed voorbeeld van. We stuurden haar met twee échte Gooische meisjes in een iQ uit winkelen op de PC Hooftstraat en lieten Vicki vervolgens met de auto over een circuit rijden – met de twee dames als co-piloten. Dat leverde heel vermakelijke beelden op. En een opvallende commercial.’
 
De iQ werd zelfs de officiële shuttle-auto voor de gasten van de Amsterdam International Fashionweek, daarmee alle vooroordelen over het vermeende ruimtegebrek van de compacte iQ tartend. Ook hebben de 130 Toyota dealers de iQ in colonne aan de bezoekers van de PC Hooftstraat gepresenteerd. Daarnaast schitterde de iQ op de Libelle Zomerweek, zagen we Toyota’s meest compacte auto in allerhande lifestyle-bladen en bevochten BN’ers elkaar in de Toyota iQ om de titel NK Straatje Keren, met als winnares actrice Fajah Lourens. Bovendien was de iQ zichtbaar in alle denkbare media.
 


Reacties

Wat ik me - zeker bij een blad als Reclameweek - afvraag is: of er ook een bureau bij betrokken was. Of er strategen en creatieven aan het werk zijn geweest? Misschien heeft u een journalist die hier eens achteraan kan gaan.
verwonderd @ 15-06-2009 11:14 uur
@Verwonderd: zekers!
Strategie: Launched
ATL: Reason Why
Merk activatie: Usual Suspects

Maar vooral natuurlijk veel richting en input van de klant: Paul van den Acker, John de Wit en Guido Roozekrans.
Martijn @ 15-06-2009 20:19 uur

Media

Marketing

Economisch