Campagne verbetert imago ziekenhuis
08-10-2008 (09:48) - Bureaus
Het algemene oordeel van publiek en patiënten over ziekenhuizen is verbeterd van een 6,9 in 2006 naar een 7,1 in 2008. De branchecampagne Het Ziekenhuis Zorgt, die is ontwikkeld in samenwerking met communicatieadviesbureau Publicis Consultants|Van Sluis, heeft hier aantoonbaar aan bijgedragen. Dat blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau Synovate in opdracht van de NVZ vereniging van ziekenhuizen (NVZ) heeft gehouden. Het onderzoek is een vervolg op een in 2006 gehouden nulmeting. Dat ‘Het Ziekenhuis Zorgt’ effect heeft, blijkt uit het feit dat mensen die de campagne kennen, beter oordelen over ziekenhuizen dan degenen die de campagne niet kennen. De driejarige imagocampagne, gestart in 2007, is erop gericht dat de publieke opinie evenwichtiger oordeelt over ziekenhuizen. Met de stijging van 6,9 naar 7,1 onder publiek en patiënt is al aan een van de uiteindelijke doelstellingen (vastgesteld voor eind 2009) van de campagne voldaan. Het onderzoek strekte zich ook uit over medewerkers van ziekenhuizen. Dat betrof niet alleen het eigen beeld van medewerkers over de branche, maar ook de vraag hoe zij denken dat publiek en patiënt over ziekenhuizen oordelen (verondersteld imago).Zowel het zelfbeeld als het veronderstelde imago is licht gestegen ten opzichte van de nulmeting uit 2006. De bekendheid van de campagne onder medewerkers, 84%, overtreft nu al de doelstelling van 80% die voor eind 2009 is geformuleerd. De campagnebekendheid onder algemeen publiek is nu 28%; de doelstelling voor eind 2009 bedraagt 65%. De NVZ gaat ervan uit dat deze doelstelling nog altijd realistisch is. In het eerste campagnejaar (2007) lag de focus op medewerkers, maar vanaf dit jaar is de communicatie in de richting van publiek en patiënt geïntensiveerd.
