Cannes 2008 - Rob Severein doet verslag
16-06-2008 (10:34) - Bureaus
Koen Severeins jureert samen met vier andere Nederlanders in Cannes. Vandaag doet hij verslag van de voor-jurering. Veel inzendingen worden direct aan de kant geschoven, maar er zitten ook enkele pareltjes tussen.Dag 3 / donderdag 12 juni
Ik denk dat ik mijn persoonlijke favoriet voor de Grand Prix gezien heb vandaag! Hadden we twee jaar geleden nog Lynx (de Australische Axe) dat er in Direct en Promo zo ongeveer met alle Gouden Leeuwen vandoor ging, inclusief de Grand Prix, ik denk dat deze campagne er niet voor onder zal gaan doen. Ik ga hem morgen weer tegen komen want dan jureer ik de categorie ‘Integrated’. Eigenlijk binnen Direct de mooiste categorie, met iets van zeventig inzendingen. Vanaf zaterdag gaan we dan eindelijk als één grote jury opereren en de shortlist definitief vaststellen.
Tot nu waren we opgedeeld in deeljury’s, per dag wisselend van samenstelling. Vandaag Financial Services en Direct Print Ads gejureerd en de eerste Nederlandse inzendingen tegen gekomen. Ook weer een hoop ellende gezien maar toch ook weer een aantal juweeltjes. Om drie uur klaar en dan denk je even tijd te hebben om Cannes in te gaan en op Plage Royale neer te strijken... Not dus, regen, all over the place! Ik heb echt nog nooit regen gehad in Cannes maar uitgerekend vanmiddag was het zover.
Drijfnat geworden en een beginnend griepje opgelopen, dus de rest van de middag rillend in bed doorgebracht. Als ‘t morgen maar weer over is want de wedstrijd wil ik natuurlijk niet missen. Ga samen met de Fransen uit de jury in de kroeg kijken. Waarschijnlijk sluit Mischa ook wel aan. Zo nog ff mijn oranje shirt uit de koffer trekken want die gaat morgen aan natuurlijk. De hele dag :)
Dag 5 en 6 / 14 juni
De eerste kritische geluiden ten aanzien van het festival waren gisteren te horen bij de juryleden. Ook in mijn subjury ‘Integrated campaigns’. Teveel werk dat we zo aan de kant konden en moesten schuiven omdat het wel geïntegreerd was maar geen direct marketing. Het ging hier natuurlijk om geïntegreerde direct marketing campagnes en niet om geïntegreerde themacampagnes.
Er zijn echt teveel subcategorieën waar wij als juryleden soms zelfs ook niet meer uitkomen, laat staan de bureaus die in al hun opportunisme dezelfde case maar gewoon in alle categorieën insturen, onder het motto ‘Je weet maar nooit’. De enige die hier beter van wordt en het in stand houdt is de Cannes-organisatie. Een zeer professionele organisatie die weet hoe je een jurering organiseert (Esprix, eat your heart out) maar tegelijkertijd ook een geoliede ‘money making machine’. Zelfs juryvoorzitter Marcio Selem, topcreatief uit Brazilië, weet soms even niet meer of een case nou wel of niet in de betreffende categorie thuishoort.
Afijn, de jurydag gisteren was toch wat teleurstellend. Ondanks dat ik dacht dat ‘t de mooiste categorie zou zijn heb ik maar twee echt goeie dingen gezien. Een daarvan is een case uit Zweden die, als ie morgen niet bekroond gaat worden, ik zal laten zien op de VEA-sessie ‘Verborgen parels uit Cannes’. Wat een geweldige campagne! Zo ‘spot on’ en met niet al teveel budget.
De shortlist is vanavond bekend gemaakt. Helaas slechts drie Nederlandse cases hebben het gehaald in Direct. Orange Babies van Ogilvy, Swift Koeriers van DDB en Martin Schilder van Doom & Dickson. Waarom niet meer? Tja, het heeft niks te maken met het feit dat veel van ons werk zo typisch ‘Nederlands’ zou zijn en internationaal minder begrepen zou worden. Dat punt zijn we echt al lang voorbij. Als ik eerlijk ben, en dat geldt ook voor mijn eigen bureau, zijn veel van onze ‘big ideas’ dit jaar gewoon niet big enough. Als je het vergelijkt met de hoeveelheid geweldige cases uit Australië en Nieuw Zeeland, met ook hun eigen specifieke culturen dan moet het echt twee keer beter. En dat heeft uiteindelijk ook niets met budget te maken maar wel alles met ‘groter’ denken bij de bureaus maar zeer zeker ook met veel meer lef bij opdrachtgevers. Marco heeft ons deze week laten zien dat je met aanvallend spel, eenheid als team, vertrouwen in de spelers en rust een goeie campagne kan neerzetten.
Rob Severein,
&KoenseSeverein