Cannes 2012: Een week lang in het epicentrum
14-06-2012 (08:25) - Bureaus
Voor de 59ste keer gaat het gebeuren; voor mij de tweede keer. De Cannes Lions - wederom een week lang het epicentrum van de reclamewereld. Een wereldje vol dure hapjes, formaliteiten en etiketten, maar ook gewoon bier.
Vorig jaar was voor mij overdonderend; ik kwam terug, bedolven onder informatie en ervaringen, en een boekje vol notities. De drang om weer aan het werk te gaan was groot, gewapend met dat wat ik geleerd had. Ik sloot mijn terugblik af met de belofte hard ervoor te knokken om er ook in 2012 weer bij te mogen zijn, en ja hoor; het mag zo zijn. Eerst toch nog wat kalmpjes; 'Yes, we gaan weer!', maar na het weerzien van de Jongehonden compilatie gaat het toch enorm kriebelen. Tot snel, workshops, chique restaurants, strandtentjes, borrels, fastfood en speedboottochtjes.
Toch, waar ik het meest naar uit kijk zijn de lezingen. Vorig jaar ging een groot deel over de verandering in het vakgebied; over 'serve' - in plaats van 'sell'. Zo'n groot deel zelfs, dat het bijna als een hype overkwam. Wellicht gaat het elk jaar over de toekomst, en welk vooruitzicht het meeste leeft. Ik weet het niet, want ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal.
Een aantal quotes van vorig jaar:
Pharell Williams;
'Apple and Microsoft are getting it right because they concentrate on servicing people. Where the music industry is getting it wrong is that it still talks about selling records.'
Laura Lang;
'In the future, half of the music industry's revenue will come from brands.'
Jess Greenwood;
'We need to move away from 360 degree marketing and towards 365 days a year marketing.'
Peter Vesterbacka;
'We talk about fans, not users of consumers.'
Pio Schunker;
'We will move from creative excellence to content excellence.'
Piers Morgan;
'Twitter has become my primary news source, but when I hear something has happened, it makes me turn on a TV set.'
En tot slot, Phil Thomas;
'Cannes Lions is no longer just about advertising, as indeed our industry is no longer simply about advertising.'
Na het doorlezen van mijn inmiddels één jaar oude notities kijk ik er weer naar uit om mijn pen op het papier te drukken, terwijl ik in het auditorium zit. Op het lijstje staan de seminars van Cirkus; 'Do It Not the Same', Adobe; 'Is data killing creativity?', Droga5; 'Every Thing You Always Wanted to Know About Advertising But Were Afraid to Ask', Facebook; ''The Psychology and Creativity of Sharing', LBi; 'Why Content Is Killing the Ad Campaign' en Goodby, Silverstein & Partners, met 'Why Aren't they Buying my Brilliant Fucking Idea?'
Allereerst de reis; twintig uur lang in een bus met veertig jonge creatieven. Absoluut geen straf, want bij Jongehonden is joi de vivre troef.
Daarna volgt waarschijnlijk een geweldige week, met dank aan diezelfde stichting.
Gaat dit ooit wennen? Ik hoop van niet.
Jaap Grolleman