‘Cannes’ haalt twee Leeuwen terug
22-07-2011 (08:19) - Bureaus
De organisatie van het Cannes Advertising Festival dat eind vorige maand gehouden werd heeft besloten om twee Leeuwen terug te nemen na onenigheid met het Braziliaanse reclamebureau Moma Propaganda uit São Paulo. Het gaat om een Zilveren Leeuw in de categorie Press en een Bronzen Outdoor Leeuw die het bureau in juni won voor de campagnes ‘Teacher’ en ‘Princess’ in opdracht van autofabrikant Kia Motors.
Volgens Philip Thomas, CEO van het festival, is het niet duidelijk of Kia heeft betaald voor het werk van Moma Propaganda en of de campagne überhaupt gelopen heeft in Brazilië. Regel binnen de organisatie is dat de opdrachtgever het bureau moet betalen voor het ingezonden werk. Verder moet het werk ingezet zijn voor marketingdoeleinden van de opdrachtgever. Is dat niet het geval, dan mag er géén Leeuw uitgereikt worden aan de campagne en het bureau er achter.
Verder is het niet duidelijk of de personen die de campagne gemaakt zouden hebben, daadwerkelijk de creatieven achter het werk zijn. Vanwege dat feit zijn de individuen persona non grada tijdens het Cannes Lions Festival editie 2012.