DDB: geld is waardeloos

16-10-2008 (10:06) - Bureaus

Voor menig Nederlander kwam de kredietcrisis als een donderslag bij heldere hemel. Maar de tekenen dat er iets niet goed zat, waren er al langer. We lijken de waarde van geld uit het oog verloren te zijn. Geld is fictief geworden. Slechts een digitaal cijfertje op je bankafschrift dat je kan uitgeven zonder dat je het echt hebt. Tegelijkertijd zijn onze wensen almaar groter en meer geworden. De sky was de limit. Huizen werden steeds meer waard, de auto’s steeds groter, de vakanties steeds verder, de restaurants steeds exclusiever, de jackpot steeds hoger en de winkels steeds luxer. Allemaal aanwijzingen voor het feit dat men de waarde van geld uit het oog verloren is. Geld is waardeloos geworden. Dit is een van de ontwikkelingen die het internationale communicatiebureau DDB beschrijft in zijn meest recente publicatie van DDB SignBank. DDB SignBank is het oog waarmee DDB naar de wereld kijkt. Het is een sociologisch kompas dat aan de hand van signs - kleine en grote veranderingen in het gedrag van mensen - inzicht geeft in de richting waarin mensen zich bewegen, vandaag en morgen.
 
Een kleine greep uit de signs die DDB SignBank de laatste tijd signaleerde laat zien dat er een verschuiving plaatsvindt van de perceptie van de waarde van geld. Het is iets ontastbaars geworden. We betalen met plastic, maken via internet cijfertjes over alsof het game credits zijn en zelfs bij speelgoedkassa’s en het spel Monopoly maakt het harde papier- en muntgeld plaats voor een pinautomaat. Waar je vroeger moest sparen voor bepaalde (luxe)goederen, sluit je er tegenwoordig ‘gewoon’ een lening voor af. Nieuwe kredietverstrekkers zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten, bijna iedereen heeft via zijn abonnement een mobieltje op afbetaling, per jaar lenen de Nederlandse studenten samen ruim 2,7 miljard euro bij de IB-groep en we kunnen drie keer ons jaarinkomen lenen om ons droomhuis te kopen.
En luxe wordt door velen als ‘normaal’ gezien. Van een Hummer voor de deur kijkt niemand meer op, als je niet naar een ver land op vakantie gaat hoor je er niet bij en designerkleding ligt gewoon bij H&M. En als je MTV Cribs moet geloven is het heel normaal om een zwembad in de tuin en een jacuzzi in de badkamer te hebben.
 
Allemaal tekenen dat we de waarde van geld niet meer kennen. Maar dat we er tegelijkertijd wél veel van willen hebben en uitgeven. Een gevaarlijke combinatie. Want eens komt de dag dat we met de werkelijkheid geconfronteerd worden. En die dag kwam een maand geleden.

DDB SignBank heeft een revolutionaire manier van naar de wereld kijken. DDB SignBank baseert zich niet op wat mensen zéggen te doen, maar op wat ze daadwerkelijk doen. En het kijkt niet alleen naar consumptief gedrag, maar naar menselijk gedrag in het algemeen. DDB SignBank levert voor klanten op diverse manieren input voor gefundeerde marketingadviezen. Daarnaast verzorgt DDB SignBank regelmatig lezingen, workshops en artikelen in vak- en trendbladen.
 
DDB SignBank is actief in Nederland en in zestig DDB-kantoren wereldwijd.

Media

Marketing

Economisch